Etiketter

, , , ,

Det är tyvärr sällan jag testar nya klasser och denna vecka har jag ju dessutom hunnit testa två nya klasser!

Dessutom var det första gången jag klev in på SATS Spårvagnshallarna, som ju bara det ska vara en upplevelse i sig!

Jag hade ingen fast plats till klassen utan började på köplats +60 någonting. När jag dock såg imorse att det blott var 17 före mig i kön så insåg jag att jag hade min chans. Detta insåg jag dock väldigt sent och från att ha haft en lugn morgon med fix så blev det bråttom att hinna borsta tänderna och slänga ner kläder i en väska, och just det, handduk, det anade jag var bra att ha.

Nu är jag inte den som är den, men att gå utanför dörren knappt med deo, utan att ha ens tvättat ansiktet, med väldigt avflagnad nagellack och orakade ben, ja, alltså det känns inte helt bekvämt. Inte ens för mig som annars inte bryr mig allt för mycket.

Jag hade tur som faktiskt fick plats på klassen, för de tar bara in 18 personer i salen. Jag började svettas redan innan vi fick komma in i värmen och då kändes det jäkligt bra att komma dit totalt osminkad. Värmen slog emot mig så fort jag gick in i salen. Bastuvärme!!!!

Jäkla tur att jag tog med en handduk, för detta behöver man lägga på yogamattan för att förlänga yogamattans livslängd och svettålighet något.

Instruktören Maria Ekman berättade lite vad klassen handlade om och innehöll och vi satte igång. Tempot var betydligt högre än yoga, men om man är van vid BodyCombat så är det fortfarande väldigt lugnt. Jag hade dock uppskattat att få göra vissa rörelser ytterligare lite lugnare för att stretcha ut kroppen ordentligt. Men detta handlar varken om yoga, stretch eller styrka.

Det är mycket balans och framför allt mycket naturliga rörelser för kroppen. Och dessa rörelser, i kombination med bastuvärmen gör kroppen väldigt mjuk. Man jobbar igenom kroppen i enkla rörelsemönster som skapar flöden, ofta inspirerat av djur och natur, men även väldigt inspirerat av en dansares rörelser.

Det tog ca 10 minuter innan mina kläder var så genomblöta att de kunde vridas ur. Det rann av svett från ställen jag inte visste att man kunde svettas. Men detta gjorde inget. Under hela klassen går man in i sig själv, fokuserar på sin egen kropp och sin egen närvaro. Det var meditativt och avkopplande. Och tiden gick riktigt fort. Den avslutande stretchen var nog det allra bästa för mig dock, det som var mest behövligt. Även om jag kände mig mjuk i hela kroppen så hade jag behövt mjuka upp nacke och axlar mer.

söndag 14 april organic bodywork

Det här ska jag absolut gå fler gånger, kanske också att jag borde ta och utbilda mig i detta? Cecilia Gustafsson som har skapat konceptet är jag mycket familjär med då jag har gått både AfroPowerDance och FreePowerDance-utbildningar för henne tidigare.

Testa denna klass!
Ta med: Stor handduk. Vattenflaska till efter klassen. Extra handduk och kläder för att kunna duscha där, det behövs!

Ha på dig: shorts och linne i svettvänligt material.

Svettfaktor: 20 på en 10-gradig skala.

Koordination: 2 på en 5-gradig skala.

Rörlighet: 2-3 på en 5-gradig skala. En 70-årig bräcklig man som spelar fotboll i ungdomsåren och aldrig stretchat kan få det tufft på denna klass.

Känsla efteråt: Avslappnad, lugn, mjuk och lycklig. Känslan förstärks av att komma ut i receptionen och beställa en fräsch färsk juice i juicebaren. Lyx! Känslan förstärktes ytterligare av 2.5 km promenad i solen, för att sedan cykla hem 5.5 km.

söndag 14 april juice sats spårvagnshallarnasöndag 14 april sats spårvagnshallarna

söndag 14 april juicebaren

Fantastisk start på dagen!

 

 

