Etiketter

,

Den senaste veckan har jag börjat räkna kalorier. Jag inser att trots mina kunskaper i ämnet så blir det ofta för lite energiintag på vardagarna och alldeles för mycket energiintag på helgerna. Det blir inte någon stor skillnad, men säg att man äter ett par smörgåsar, ca 350 kcal, mer än man behöver, och alltid överskrider detta varje vecka, under hela året – då slutar man året med att väga 2 kilo mer än vad man började året med. Rätt onödigt eller hur?

Det är även intressant att få svart på vitt vad man stoppar i sig (om man vågar vara så ärlig).

Därför ska jag räkna kalorier under några veckor för att verkligen se hur mycket jag stoppar i mig. Än så länge så märker jag, väldigt förvånad, att jag kan få i mig ca 1500 kalorier för lite på vardagarna eftersom att jag tränar och rör på mig mycket, vilket nästan är en hel dagsranson!
Jag använder mig av appen shapeupclub där man kan registrera träning och kost och appen räknar ut hur mycket proteiner/fetter/kolhydrater och kalorier mina livsmedel innehåller. Det finns även bra sajter på nätet som är betydligt mer omfattande, såsom matdagboken.se eller shapeupclub.com

Vad ska man ligga på ungefär? En vuxen kvinna behöver få i sig ca 2000 kcal per dygn medan en vuxen man ligger på ca 2500 kcal.

(Här hade jag tänkt lägga in en skärmdump från appen, men det funkar inte)

Kan verkligen rekommenderas!