Etiketter

, , ,

God morgon!

Det kommer bli väldigt sporadiska inlägg nu under semestern känner jag. Det finns annat som jag prioriterar just nu. Men jag tänkte passa på att tipsa om ett pass som är riktigt bra för att bli en snabbare löpare som jag har kört nu under veckan.

200-meters intervaller, eller 40-sekunders intervaller (som är distansen man siktar på) fungerar att köra både på löpband och utomhus på raksträcka så dåligt väder är inget undantag.

Jag körde på löpband för att slippa hålla koll på klockan på armen. Det blev toksvettigt men riktigt härligt!

Upplägg:
4 kms uppvärmning till SATS gym.
4 x 5 x 200 meters intervaller. Vila 30 sekunder mellan varje intervall och vila sedan 1 minut efter 5 st intervaller (1 set), upprepa totalt 4 gånger (set)!
Nedvarvning 2 km.

= 10 km toksvettigt och supernöjd!

Jag höll ett tempo på 3:25 minuter/km och man kan lätt sikta på att springa varje 200-meters intervall i ett tempo som skulle motsvara 30 sekunder snabbare på din ordinarie kilometertid på 10 km!

Det vill säga springer du milen på 60 minuter, så motsvarar det ett kilometertempo på 6:00 minuter/km – på dessa intervaller bör du minst springa på 5:30 minuter/km men kan säkerligen gå ner till 5:15 minuter/km. Det ska vara hanterbart och fokus ska ligga på bra teknik, så gå inte ut för hårt och få mjölksyra direkt.

snabba korta intervaller löpning Linn Johansson