Etiketter

, , ,

Jag hade ett perfekt avslut på arbetsveckan. Eftersom att jag nu vågar ta mig an mer träning och mer övningar som involverar ryggen (3 månader efter borttagande av basaliom på ryggen med efterföljande stelhet och förbud mot att vrida och böja ryggen) så hade jag igår bokat in mig på ashtanga yoga.

Förut gick jag regelbundet på yoga, när jag bodde i Kalmar och jag älskade det! Det frisätter hormoner (oxytocin och DHEA*) så att man kopplar av och kommer ner i varv, men det är även bra för balansen och för hållningen. Man jobbar aktivt med att stärka hållningen och de kringliggande musklerna. Men, framför allt, det är fantastiskt bra för rörligheten! Jag blir väldigt mycket mjukare av att regelbundet gå på yoga och musklerna känns mer avslappnade och jag blir mindre stel i nacke, axlar och rygg. Inte minst nu när jag springer så mycket så blir jag väldigt stel och har stort behov av att förbättra rörligheten.

Jag kan verkligen rekommendera ashtanga yoga på fredagar på SATS Zenit kl. 16:00 (16:15 till våren) med Gregory McCabe. Man kom in i den nedsläckta salen och det var så tyst och skönt. Inget brus, ingen puls bara lugnt och stilla till lugna toner och några tända ljus. Det var grundläggande yoga-övningar och jag tycker att Gregory gick igenom dem väl och han var även framme och justerade något om man stod fel. ashtanga yoga på sats zenit

75 minuter gick väldigt snabbt och jag kände mig mjuk, varm och avslappnad efteråt. Jag var i min värld och inte ett bekymmer i världen hade kunnat tynga ner mig. Det kallar jag fredags after work. Bästa känslan!

*DHEA är faktiskt ett muskeluppbyggande hormon och förbättrar fettförbränningen, men är dock dopningsklassat i Sverige, men att få det naturligt genom kroppens egna frisättning är bara bra.

