Etiketter

,

Julen närmar sig med stormsteg och i samma takt ökar också stressen – dels för att hinna köpa alla julklappar som man ska handla, men även stressen över att få ekonomin att gå ihop. Advisa är ett företag som på kort tid blivit Sveriges största låneförmedlare och rådgivare. Nu till jul har de en kampanj som heter Hundraklappen för att visa på att man kan ha en bra jul – utan att känna ekonomisk stress och behöva ta lån (!) för att handla julklappar. Detta är något som jag tycker är oerhört bra och givetvis stödjer.

För mig handlar julen om att få mycket tid att umgås med mina nära och kära, något som jag värderar oerhört högt och som är det som jag starkast förknippar juletider med. Att umgås med familjen och få äta gott. Paket är inte ens sekundärt.

Jag tycker att det är oerhört onödigt med denna köphets som råder före jul. Man hinner knappt uppskatta juleljusen, julkalendern eller att snön lyser upp vintermörkret för att man är så upptagen med att toppa förra årets julklappar och att trängas i leksaksbutiken bland skrikande ungar, irriterade föräldrar och svettiga säljare. Det räcker inte med ett paket, två eller tre utan man behöver stå vid julgranen på julaftons morgon och utbrista ”så här mycket paket har det aldrig någonsin varit tidigare”, det är tradition och nåde den som vågar bryta traditionen av konsumtion för konsumtionens skull. För hur stor andel av dessa paket är något som mottagaren verkligen behöver?

Jag tror att vi kan minska vår egen stress, må bättre och framför allt minska miljöpåverkan genom att tänka ett extra varv på vad vi köper till våra nära och kära. När jag väljer paket vill jag att det ska vara av största omtanke och omsorg om personen, något som personen behöver, som är bra för hälsan men även allas vår miljö.

Jag har hittat många julklappar som ligger under 100 kr. Bara miljövänliga sådana. miljövänliga julklappar

1. Handkräm från Weleda. Ekologisk havtornsolja och många naturliga vegetabiliska ingredienser. Porerna i huden tar upp krämen, och det som huden absorberar vill vi ju ändå ska vara giftfritt, eller hur? Perfekt att smörja in torra vinterhänder med och har en riktigt uppfriskande doft.
2. Sminkborste från Ecotools. Handtaget är av bambu, hylsan av återvunnen aluminium och borsten av mjuk syntetisk taklon. Andra sminkborstar är ofta plastiga med strån från djur, så denna är inte bara miljövänlig utan även djuretisk. Var snäll mot huden och djuren och välj ekologiskt!
3. Klimatsmart pocketbok från Bonniers förlag. Pappret kommer från FSC-märkt (hållbart brukad) skog. En pocketbok kan passa vem som helst i familjen och ger god avkoppling, upplevelse och kan dessutom vara lärorik.

Fler förslag kan tänkas komma nu när det ändå är juletider, för hälsans, miljöns och plånbokens skull.

