Etiketter

, , ,

November har blåst förbi i ett hastigt fuktigt lätt moln av duggregn. December och första advent väntar redan nu i helgen. Jag vet inte hur det är med er men mitt behov av att leta resor till sol och värme stiger tiotusenfalt under denna tid på året.

Jag gillar ju dessutom att kunna kombinera sol och bad med att vara rätt aktiv på semestern (ingen överraskning för er tror jag) för att få den ultimata upplevelsen. Om nästan precis ett år, den 15 november 2014 så går ett marathon, och halvmarathon, av stapeln i Myanmar, Burma. 30 graders värme, relativt plan bana på mjukt underlag och en stor dos av kultur och historia som får upplevas när man passerar de mer än 2000 templen som finns längs med vägen. Loppet faller mig i smaken och verkar både roligt, skönt, annorlunda och intressant!Bagan Temple Marathon

Jag menar det är ju inte heller mycket varmare än Stockholm Ultra Marathon som gick av stapeln i början av augusti i år. Det var 28 graders värme om jag inte missminner mig. Inte helt optimalt för löpningen kanske. Men med ordentligt intag av vätska, salter och energi så lockar det mycket. Dessutom så finns ju alternativet att springa ett halvmarathon istället.

Loppet heter Bagan Temple Marathon och arrangeras liksom tidigare lopp som jag skrivit om i höstas av Adventure Marathon som drivs av danska Albatros Travels. Nog för att det kan vara spännande att springa på istäcken vid polcirkeln, men få ting lockar mig så mycket som solsken, dagsljus och värme. En sådan resa känns perfekt i november när tävlingssäsongen för övrigt är slut i Sverige, och att dessutom kunna vara borta kanske 2 veckor och kombinera det med ytterligare ett land? Jag är sugen!! Nästa år har jag ju också ett nytt land att besöka, så varför inte Myanmar,Burma.  burma_amarapura_ubein_bridge_03 burma_bagan_buddhist_templer_is_01Bilder lånade från Bagan Temple Marathons hemsida. Läckert!

 

