Etiketter

, ,

Igår hade jag en helt fantastiskt rolig och annorlunda dag, men därför blev det inte så mycket uppdateringar (om man inte följer mig på twitter).

I torsdags var första dagen på en vecka som jag inte hade ont i knäna. Knäna kändes istället precis som vanligt, precis som de ska. Jag passade även på att nyttja min friskvårdstimma och gick till riksdagsgymmet som inte är mer än 100 meter bort, bara upp och ner för lite trappor. Jag skulle köra veckans första av 2 styrketräningspass för benen och gjorde detta utan knäskydd och utan voltaren.

Jag tog hjälp av min lila gummiband som jag vek dubbelt och knöt om knäna. Sedan var det dags för squats med fötter och knän pekandes lätt utåt.
3 x 15 á 20 kg i händerna. Med fokus på att hela tiden pressa ut gummibandet och se till så att knäna inte rubbas minst lilla inåt så blev detta en rejäl utmaning för rumpan!benpass för hopparknä

Jag försökte mig på utfall med ena knäet i gummibandet men det fungerade inte lika väl, det var svårt med balansen och kändes inte som att jag gjorde helt rätt.
Men det blev även benpress och benspark i maskin förutom lite alternerande övningar för triceps biceps bröst, rygg och mage – en genomkörare för hela kroppen med fokus på ben alltså. Det som imponerade mig mest var att jag lyckades stå i plankan med armarna på pilatesboll 3 x 90 sekunder. Piece of cake!

Idag blir det snarlikt upplägg när jag ska köra benpass 2 av 2 – och detta ska jag verkligen jobba för att få in varje vecka. Mot starkare ben och friskare knän!

