Etiketter

,

Vet ni vad jag har ägnat mig åt hela dagen?
Jag har varit inne på SATS Hötorget 10:00-18:00 för utbildning i SATS-klassen FLX och Hot FLX.

Vad är FLX? 
Det är en 30 minuters klass där fokus ligger på att förbättra rörligheten och kroppskontrollen och perfekt för sådana som mig som sitter på kontor hela dagarna – eller för alla dem som känner att de fuskar lite med stretchen men kanske inte riktigt vill gå så långt som att ta sig in på en yoga-klass. FLX är enklare än yoga och med varierande musik – vad man än kan tänkas vilja höra. Syftet är att förbättra rörligheten i bröst, rygg, säte, axlar och höfter där vi som oftast blir stela.

Klassen kan köras inne i en hot studio (38 graders värme) eller i vanlig sal.
(Se mer här)

Varför ska man gå på FLX? 
För att vi i vår vardag lätt glömmer rörligheten. Spana in rörligheten hos en 2-åring, sådär smidigt som de går ner på huk är det inte många som kan längre. Vi glömmer stretchen och dålig rörlighet vill man inte ha som gammal om man ska hålla sig pigg och kry och klara sig från att ramla (eller ramla utan att göra sig illa). Stelhet och dålig rörlighet eller att man inte använder musklerna som man ska kan också leda till sämre blodcirkulation. FLX förbättrar rörligheten – som är så viktig.

Vem bör gå på FLX?
Alla!

Vad ska man ha på sig?
Går man i en vanlig sal ska man ha vanliga träningskläder och skor. Jag kan tänka mig att det kan vara skönt med en långärmad tröja också.
Är man i en varm sal är man barfota och då kan det vara skönt med så lite kläder som möjligt – så länge man känner sig bekväm och inte genererar några andra deltagare.

sats flx-utbildning hötorget december 2013

Det har varit en superrolig dag med fantastiska Ari Lipponen som utbildare och kroppen har nog aldrig varit så genomtöjd förut – jag kommer garanterat att ha träningsvärk imorgon. Men så är jag nu också godkänd FLX-instruktör!

Det betyder att du kan komma och köra FLX med mig på onsdagar kl. 18:30 på SATS Stadion från och med 8 januari (och därefter stanna kvar för att köra BodyCombat kl. 19:00 uppvärmd och klar och redo för att fightas och sparkas)

