Etiketter

, , , ,

Jag har ju tidigare utvärderat löparsäsongen 2013 och även skrivit lite om min långsiktiga träningslpanering för år 2014 – men nu är det dags att komma till skott, vad är målen med löpningen 2014?

Med mål så syftar jag direkt på tider. Jag springer i första hand för att är löpning roligt, terapeutiskt, energigivande och alldeles alldeles underbart – utan detta skulle jag inte kunna ha några mål med tider. Grundförutsättningen för att jag ska kunna ha mål att sträva mot och också för att nå mina mål är att det är allt ovanstående. Jag springer alltså inte enbart för att prestera – det är däremot en ordentlig bonus.

Jag kommer att vilja springa även 5 km nästa år och eftersom att det blir en ny distans för mig har jag ingen aning om vad jag möjligtvis kan springa på den distansen.

Mål för 5 km:
1) Springa under 20 minuter.
2) Springa under 19:30 minuter.

Mål för 10 km:
1) Springa sub 41 minuter.
2) Springa sub 40 minuter.
3) Springa sub 39 minuter!

Eftersom att det inte blev något halvmarathon för mig i år så vill jag förbättra mina odds för nästa år – och därför så kvarstår också årets mål.

Mål för halvmarathon 21.1 km:
1) Springa två halvmaror
2) Springa under 1:35 timmar
3) Springa under 1:33 timmar
4) Springa under 1:30 timmar

Mål för marathon 42.2 km
1) Springa två marathon
2) Springa under 3:20 timmar
3) Springa under 3:15 timmar

