Etiketter

, ,

I förmiddags var det så dags för veckans sista träningspass – långdistanslöpning ute i det fria. 

Eftersom att det gick så bra förra veckan för knäna med 18 kms löpning så tänkte jag öka lite mer än vanligt idag, minst 20 km var målet och 21 km blev resultatet.

Jag hade hoppats på samma temperatur och väder som förra helgen, men tji fick jag för även detta år så har vintern kommit (surprise!!). -8.5 grader visade termometern och glad var jag som köpte nya varmare löparvantar med reflexer på före jul. De har dessutom vindskydd över fingrarna som man kan pilla ner i en ficka på handryggen och vips så har du fingervantar. Smartphone-vänliga, reflexdugliga och snytglada vantar. 

På fötterna blev det mina gamla Asics Gel Cumulus med billiga pensionärsbroddar under hela fotsulan. 200-300 kr och en billig försäkring då man slipper halka omkring och dra en muskel eller ramla med rumpan ner mot den kalla marken. söndagslångdistans långdistans löpning runda

Resten av kläderna på kroppen blev i detta kalla väder: tjocka löparstrumpor, svettvänliga funktions-boxertrosor, sport-bh, helt underställ, löpartights, t-shirt, fleecetröja, tjock mössa och pannband runt hals och haka. Inte alls mycket egentligen, men dög alldeles utmärkt. 

När det blir kallare än -5 grader så blir det underställsbyxor, annars nöjer jag mig med underställ på överkroppen. 

Passet idag gick i härliga tempot 5:31 minuter/km, trots lite tyngre kläder och skor och snön som gav lite extra motstånd under fötterna. Och det kändes så mycket bättre än förra veckan! Jag kände mig uthålligare och flåsade inte heller lika mycket. Hoppet börjar försiktigt återvända om att springa en snabb halvmara den 29 mars!

Jag valde att lägga upp passet som sådant:
2 km uppvärmning (5:35 minut/km)
17 km ”aktiv del” (5:31 minuter/km)
2 km nedvarvning (5:45 minuter/km)

Dels känns passet kortare, men musklerna får börja försiktigt och är sedan uppvärmda för att öka på tempot. 

Löpning denna vecka: 33 km. 
Löpning hittills i år: 51 km. 

