Etiketter

, , ,

I förmiddags var jag återigen ute på ett långdistanspass, och nu känner jag att jag verkligen kan kalla mina långa pass för långdistans! (Det tycker jag visserligen att jag kunde även förra veckan när jag sprang 21 km)

Siktet för dagen var 23 km men blev faktiskt 25.19 km, på 2:23:36 timmar (5:42 min/km)! Lite för långt för min kropps bästa och jag anade att utan snabb mat i kroppen så skulle återhämtningen bli seg, och det blev den trots mat i magen. Att öka 4 km på en vecka är ingen höjdare för kroppen, men fungerade ändå väl (förutom återhämtningen).

Det gick lite långsammare än förra veckan, men å andra sidan sprang vi idag i Nackareservatet med bitvis kuperad terräng vilket drog ner tempot rejält. Men, det var oerhört skönt och jag kände mig helt rätt klädd för -4 grader med underställ under löpartightsen och en fleecetröja ovanpå upptill + fleecehalsduk, löparhandskar och tjock mössa. Perfekt!långdistanslöpning 25 km 19 jan

Jag hade med mig 3 dl vatten ut på rundan för att inte torka ut alltför mycket och också för att förbättra prestationen (som försämras med så lite som 2 % vätskeförlust) och påskynda återhämtningen efteråt.

Vad ska man tänka på vid återhämtning? 
Det första jag gör när jag kommer in är att dricka vatten utblandat med resorbsport när jag har varit ute så länge.

Man förlorar mycket energi och att äta mat direkt är viktigt. Om det tar emot så kan man börja med 1-2 bananer och en proteinshake, eller ett ägg, eller lite yoghurt med nötter och mycket vätska. Men inom 1.5 timma efter avslutat pass bör man få i sig något ordentligt för att påskynda återhämtningen. För mig blev det en redig omelett på 4 (!) ägg med ost, purjolök och en rejäl sallad på rotfrukter. Det tog tid, men gick ner.

Vid det här laget är man rätt kall, men jag försöker ändå stretcha först (av med de blöta kläderna och på med mjukiskläder) och sedan in i duschen för att värma upp kroppen.

Räcker det? 
Nja, jag tokdäckade ändå på soffan i en timma. Men nu är jag igång, har varit ute och promenerat, handlat mat och är mitt uppe i matlagningen.

Vad gör ni för att återhämta er efter långpass? Blir ni också sega? Har ni några supertips?

Löpning denna vecka: 37.7 km. 
Löpning hittills i år: 88.8 km.

