Etiketter

, ,

Igår vågade jag mig på mitt första intervallpass sedan november, eller ännu tidigare kanske? Snabbhetsträningen har jag verkligen saknat, men på grund av mina knän så har jag fått avstå detta. Men igår var det dags.

Jag beslöt mig för att springa 40-sekunders intervaller på löpband. En av mina favoriter som verkligen fungerar bra på löpband. Man springer 40 sekunder, vilar 30 sekunder och upprepar x antal gånger. Man hinner inte tröttna, tänka eller något annat för tiden går så himla snabbt och det gäller att hålla koll på klockan för att inte springa för länge/kort eller vila för länge/kort.

Första gången på så länge så vågade jag inte ta i fullt ut, och naprapaten har även sagt att jag inte får springa slut på mig själv.
Passet blev som följande: 
2.5 km uppvärmning
Dynamisk stretch
20 st x 40 sekunders intervaller med 30 s vila mellan varje
2 km nedvarvning.

Tempot började på 16.5 km/h men det lämnade jag väldigt snabbt och avslutade på 17.3 km/h. Piece of cake! Tempot motsvarar ca 3:38 min/km till 3:26 min/km. 40-sekunders intervaller på löpband mot sub 40 inspiration löpning linn johansson

Helt otroligt att det kändes så lätt och bra. Fördelen med ett löpband framför en spegel är att jag kan spana in löptekniken hela tiden, och jag sprang minsann lika snyggt när jag slutade som när jag började.

Jag längtar redan till nästa intervallpass, då blir det troligtvis längre, men då kanske jag också vågar öka farten något ytterligare.

Löpning igår: 8.3 km
Löpning hittills i år: 97.1 km

