Etiketter

,

Det har blivit dålig uppdatering i helgen då jag spenderat en stor del av helgen hos mina föräldrar där vi firat två födelsedagsbarn, min mormor som fyller 90 år och min mamma.

Det är en respektabel ålder, att fylla 90 år. Och framför allt att göra detta när man är pigg och kry. Nog för att mormor kanske upprepar en sak ett par för många gånger och hon inte lärt sig hur hörapparaterna fungerar ännu, men när hennes 10 vänner kom för att fira henne, och de började med att omfamna varandra i en liten dans så förstår man att hon mår bra, och har det gott.

Damen är ute och går stavgång varje vecka med de andra tanterna, spelar kort och shuffleboard och går ner för att titta på film tillsammans med de andra på mötesplatsen. Hon har varken hemtjänst, färdtjänst eller någon annan tjänst. Bor 2 våningar upp i lägenhet utan hiss.

Balansen är väl inte längre den bästa och hon har redan invigt året med att ramla omkull och fått sy många stygn i både panna och hand, men hon återhämtar sig snabbt. Knäna och ögonen (grå starr) är sedan tidigare opererade och krämpor har hon inte.

Vad är hemligheten? 
Själv säger hon aldrig rökt eller supit, cyklat oerhört mycket (även för att ta sig från Södertälje till Stockholm vilket är 4 mil), fått mycket vardagsmotion generellt, och hon är noga med sina grönsaker och äter gärna ekologiskt.

De 2 födelsedagsbarnen vid min sida:IMG_1085 (2)

Lilla mormor (på ett par centimeters klack), mamma och jag. Moderna glasögon har hon minsann också lilla mormor.

