Etiketter

, , , ,

Igår hade jag bestämt mig för att sticka till gymmet och springa på löpband. Det är lätt att det inte blir av när man sticker dit sent på kvällen, men på kvällen ville jag verkligen vara där eftersom att det är så fullt på gymmet vid 17-19-tiden att risken finns att löpbanden är upptagna.

För att det verkligen skulle bli av så bestämde jag 1) vilken tid jag skulle sticka dit och 2)  kollade upp vilken buss jag skulle ta för att vara på gymmet strax innan 20. Jag såg också till att 3) inte sätta mig i soffan före detta, för soffan har egna fysiska lagar såsom stark dragningskraft och enormt stor gravitationskraft. Till sist så satte jag också på 4) massa partymusik när jag skulle plocka ihop mina saker, allt för att motivera mig till att genomföra mitt tilltänkta intervallpass.

Det blev tunga 1 kms-intervaller på löpband då det var oerhört varmt i gymmet, mina nya löpartights var varmare än vad jag hade väntat mig och kroppen var lite lätt trött. Men, passet som jag körde är ypperligt för att köra på löpband inomhus och kan fungera bra som en ”formkoll”, det vill säga, att göra 1 gång i månaden/varannan månad för att se hur man utvecklas.

Vill man springa på vintern och inte göra detta utomhus är det utmärkt att springa intervaller på löpband.

Passupplägg: 
2.5 km uppvärmning
Dynamisk stretch
6 st x 1 kms-intervaller med 60 sekunder ståvila mellan varje intervall (på 5:e och 6:e blev det 75 s ståvila).
Nedjogg 2 km
= 10.5 km

Intervallerna kan springas snabbare än varje enskild kilometer under ett millopp, men man ska också kunna återhämta sig för att köra igång nästa intervall på samma tempo. if you still look pretty after your workout, you didn't train hard enough löpning intervallträning

Jag började med 15 km/h (4:00 min/km) men fick sänka till 14.5-14.6 km/h vilket jag tror ligger på 4:07-4:08 min/km. Lite av en besvikelse men också ett tydligt kvitto på det jag tappat sedan i höstas då jag sprang dessa i 3:50-tempo. Nu vet jag hur formen är.

1 kms-intervaller och kortare fungerar bra på löpband, man ställer in tempot och hoppar på och av löpbandet. Man hinner inte tänka jättemycket under denna tid vilket gör att det inte blir långtråkigt. Det är lätt att sätta upp delmål då man har display både med tid, tempo och distans att kika på vilket också underlättar för motivationen!

