Etiketter

, ,

Idag så lanserar Asics en ny lätt ”natural running”-sko i Sverige. Jag och 3 andra bloggare var inbjudna till Asics Flagship Store på Hamngatan i Stockholm imorse för frukost och för att prova Asics Gel-SuperJ 33 som vi också fick med oss hem. Lyx!asics flagship store asics gel super j 33

Vi fick även en rundvandring i deras butik som rymmer mer än man kan ana! Fräscha omklädningsrum, löpband med virtuella träningsrundor i andra länder (som ett väldigt aktivt tv-spel eller billig jorden-runt-resa!) och lab för att testa maximala löpkapaciteten och undersöka fottypen. asics flagship store running lab

Asics Gel-SuperJ 33 heter skon som enbart väger 210 g och har en heel drop på 6 mm. Med så nära kontakt till marken så tycker jag att det blir betydligt mer naturligt och enklare viktmässigt att få till ett Usain Bolt-löpsteg (precis så som man ska). Det är oskönt att landa på hälen utan stötdämpningen och därför landar man hellre på mitten av foten och det blir enklare att dra upp både häl och höft för att rulla fram i löpsteget.

Sulan är mjuk och böjlig för att foten ska kunna röra sig maximalt såsom den naturligt gör utan skor och ovansidan är så mjuk att det känns som om det är strumpor på fötterna.

Skon är egentligen tänkt för överpronerare men fungerar även för dem (som jag) med neutral fotisättning. Den är lite mer uppbyggd på insidan av hålfoten för att motverka överpronation, men då jag har rätt hög hålfot så var detta ett skönt stöd!

Snygg är den dessutom också med 2 färger för dam och 2 för herr!asics gel super j 33

När ska den användas?
Det är en kompletterande träningssko, framför allt för teknikträning, men då stötdämpningen är lägre får man räkna med dubbelt så hög belastning som andra skor och därför inte springa lika långt i dessa (halva rundan ger samma biomekaniska belastning). 1/3 av löpmängden per vecka kan springas i denna sko, men börja försiktigt för att vänja kroppen vid löpsteget och inte minst för att skona vaderna som får jobba mer vid denna typ av löpsteg. Idag började vi med en kort runda på 3.20 km för att känna in skon. Alldeles lagom.

Bör undvikas vid terränglöpning, framför allt för att sulan är så böjlig, men materialet är också känsligare och inte avsett för terräng.

Annonser