Etiketter

, ,

Igår inleddes OS i Sotji. Och det känns som ett vinter-OS som är mer kontroversiellt och politiskt än tidigare. Det är inte tal om vilka grenar eller tävlingar man vill titta på, utan huruvida man ska se OS överhuvudtaget, eller om man ska bojkotta vinterspelen.

Det känns som att det finns fler fel än rätt när det gäller OS i Sotji. Hur IOK kunde besluta att förlägga ett OS i ett land där man inte ens accepterar alla människors lika värde, är för mig ofattbart. OS är ett internationellt spel med glädje och spänning där världsmedborgare förs samman, men detta sätter Ryssland stopp för. Ryssland har t.o.m. infört en lag som förbjuder att man ”propagerar för homosexualitet” och det är också de mänskliga rättigheterna som jag upplever har varit i störst fokus.

Inte föga förvånat så är OS i Sotji bland de dyraste arrangemangen ågonsin med en kostnad på 320 miljarder kr. Som om det inte vore nog med avsaknad av respekt för alla människors lika värde så får hela byn Sotji lida, och miljön, och alla tvångsarbetare som ligger bakom de hela nya arenorna, broarna och motorvägen. 

Pga all nybyggd infrastruktur så har man helt och hållet förstört det vatten som utgör dricksvattenförsörjning i Sotji. Ekosystemen har blivit rubbade och fiske är inte längre något man kan nyttja i denna by pga alla farliga ämnen som dumpats i vattnet vid byggnationen. Det har lett till att Världsnaturfonden har hoppat av samarbetet.

Men, ändå så kan jag inte förmå mig till att bojkotta OS.  En bojkott är för mig ett passivt förakt. På samma sätt som skitsnack sprids bakom ryggen på ett högstadium. Ibland helt utan att komma upp till ytan. Det är bättre att ifrågasätta, att skapa tryck i frågan och påverka, att vara aktiv. Jag väljer att stödja våra svenska talanger. Och påverka genom att prata. google vinter-os

