Etiketter

, ,

En sådan skön dag, och en sådan skön helg! Jag har sovit ut båda dagarna, tagit tiden med ro, pysslat, fixat, ritat och umgåtts med vänner. Jag hade inga planer på att springa min vanliga långdistansrunda idag, men när regnet väl lättade och fåglarna kvittrade utanför fönstret så ville jag inget hellre än att springa ut och njuta av +4 grader! Jag har en känsla av att vintern kommer att komma tillbaka och då vill jag gärna vara ute så mycket som möjligt medan vädret är fint.

Jag snörade på mig mina Adidas Adizero Boston, för det är dessa skor som jag ämnar springa årets halvmarathon och marathon i, och begav mig ut med musik i öronen. Eftersom att skorna är relativt nya och relativt tunna så ville jag inte riskera att överbelasta leder eller muskler. Ett halvmarathon var lagom.

Löpsteget kändes lätt och rätt och jag låg i ca 5:18 minuter/km tempo efter 2 kms lugnare uppvärmning i ca 5:30-tempo.

Efter 9 km skruvade jag upp tempot och sprang 3 km i tilltänkt halvmarathon-tempo, vilket idag blev 4:29-4:28 minuter/km. I det halvmarathon-tempo avslutade jag säsongen i höstas, men just nu känns det oerhört avlägset. 3 km gick förvånansvärt snabbt och resten av rundan, som slutade på 22.01 km, sprang jag i 4:50-tempo. Grymt nöjd!city runner long distance run

Rundan gick runt Årstaviken, Söder, Söder mälarstrand och Norr mälarstrand och över den marathon-berömda Västerbron. Lite omväxling från skogsrundorna, men omväxling förnöjer! (och är betydligt lättare när det är mörkt ute)

Löpning denna vecka: 43.5 km
Löpning hittills i år: 183.8 km!

