Etiketter

Det är ju sällan någon pratar om nackdelarna, och baksidorna med träning. Och det är ju faktiskt så att träning inte enbart gör oss mer vältränade, ger oss bättre syreupptagningsförmåga, gör oss piggare, ger oss energi, ger oss endorfinkickar och vämående, ger oss bättre självförtroende, gör att vi känner oss snyggare och att vi kan äta mer och sova bättre.

Nej. Det finns nackdelar som man helt klart kan ta med i beräkningarna. Här har ni ursäkterna för att slippa träna:

1. Man blir svettig och luktar illa.
2. Man behöver duscha.
3. Det kostar pengar att köpa träningskläder och skor.
4. Ett gymkort kan vara jävligt dyrt. Likaså en anmälan till ett lopp.
5. Man kan ramla eller snubbla över en illaplacerad hantel på gymmet eller rot i skogen.
6. Det blir pinsamt om man gör nr. 5.
7. Man kan göra illa sig om man gör nr. 5.
8. Man kan få ärr för livet om man gör nr. 5.
9. Vill man springa långa distanser får man vänja sig vid sämre toaletter (det naturen har att erbjuda) än porslinsskålen du har inne i värmen.
10. Vill man springa långdistans kan man inte gå i snygga öppna högklackar. Vattenfyllda blåsor och blånaglar passar sällan till skorna.
11. Man blir lätt osocial efter ett tufft träningspass (se bild).
12. Risken är stor att man somnar på illa valda platser.
13. Man blir hungrigare och mat är dyrt.
14. Man är inte alls lika snygg efter ett svettigt träningspass som före (se nr 2 igen).

the downsides of work-outs blåsor ärr och trötthet

Varning för oattraktiva bilder på mina härliga träningsrelaterade åkommor: vattenfyllda blåsor och deformerad nagel från långpass med broddar som skaver (men vad gör man inte!), ärr på knäet 6 månader efter att jag snubblat över en kabel. Och sist men inte minst, och en syn som min sambo ofta har (och tar kort på), trött och knappt innanför dörren. Men givetvis är det så värt det, och jag sover aldrig så bra som efter ett tufft träningspass.

Fler nackdelar som jag har missat?

Annonser