Etiketter

, ,

I torsdags sprang jag återigen ett intervallpass med 1000-meters-intervaller på löpband. Exakt samma pass sprang jag för 3 veckor sedan, när jag precis kommit igång ordentligt med löpningen och kvalitetsträningen igen. Det passet var riktigt tungt, svettigt, flåsigt och mjölksyraframkallande. 

Visserligen kanske jag inte var lika pigg i kroppen då som nu, men jag tror ändå att anledningen till att det gick så bra som det gjorde i torsdags är för att jag har kommit framåt, hittat tillbaka till min form. summer bodies are made in the winter running inspiration quote löpning

Passupplägg: 
2 km uppvärmning + 2 koordinationslopp och dynamisk stretch.
1000 meter i miltempo (4:00 min/km) och 60 sekunder vila x 6 gånger.
3 km nedvarvning

= 11 km löpning!

Effektivt och relativt enkelt på löpband. Det är bara att ställa in tempot i km/h och sedan hoppa av löpbandet (tips är att lyfta sig uppåt och ut med fötterna åt sidan för att undvika att flyga av löpbandet…)för att skaka ut benen och vila.

Jag tycker att 1000 meters-intervaller är ett ypperligt sätt för att kolla formen eftersom att tempot är motsvarande det jag önskar springa på milen (typ). Återkommande pass är överlag bra för att se utvecklingen.

Trots att passet var riktigt bra och gjorde mig än mer sugen på mer löpning så blev det veckans enda pass. Inte helt hundra idag gjorde att jag fick ställa in mitt långpass. Men, det är ingen idé att deppa över det. Jag får se det som ytterligare en behövlig vilodag för kroppen – hela 4 vilodagar förra veckan – för att ta nya tag kommande vecka.

Löpning förra veckan: 11 km (buhu).
Löpning hittills i år: 226.8 km.

