Etiketter

, , ,

Idag är det 4 veckor kvar till startskottet går för årets första lopp. Halvmarathon i Köpenhamn. Och inte vilket halvmarathon som helst, utan VM.

Jag brukar inleda säsongen i slutet av mars, men de senaste två åren har den inledningen varit med Premiärmilen på Djurgården. En skön mil för att testa formen, kroppen och kapaciteten. För att lättare kunna planera träningen därefter.

Att börja säsongen med ett halvmarathon höjer mina förväntningar på mig själv. Att springa dubbelt så långt känns dessutom dubbelt så nervöst, inte minst när jag inte har sprungit en enda halvmara på hela 2013.

Eftersom att jag samtidigt tränar inför Stockholm Marathon så kommer mina långpass dessa sista veckor variera mellan lugna och långa och kortare (20-22 km) och snabbare. Detta är för att inte tappa kroppens vana vid belastningen som det innebär att springa längre, men samtidigt så vill jag öva in tempot som jag springer min halvmara med.

Intervallpassen fram tills dess (inte alltför många kvar) kommer att variera mellan långa intervaller uppåt 10 minuter för att vänja kroppen vid det högre tempot utan att ansamla mjölksyra, men också korta intervaller för att bli snabbare.

Helt optimalt hade varit att minska på mina andra klasser för att kunna springa mer, lite kortare pass, men oftare och få till både korta intervaller såsom längre tröskelintervaller. Men man tager vad man haver och gör det bästa av det.

Let’s do this!

the difference between try and triumph is a little umph

