Etiketter

, , ,

I lördags var jag ute på långdistansrunda. En helt fantastisk sådan. Det kändes som den första ordentliga vårdagen. Strax över 8 grader varmt, solen sken, det var min födelsedag och av dessa anledningar fick jag finsällskap med ut på rundan. Sambon följde med på cykeln medan jag sprang. finsällskap på långpasset

Det är mindre än 3 veckor kvar till årets första tävling för min del och jag ville verkligen känna på formen. Ett långpass i högt tempo, ett tempo som jag hoppas kunna springa första halvmaran i (till nästkommande halvmaror ska det gå mycket snabbare!).

Jag började med 3 km uppvärmning (enligt sambon som ändå cyklade var detta både kallt och långsamt). Från 5:30 min/km till 4:30 min/km till 4:e km och sambon fick det tufft att följa med – i motvind sprang jag och han hade fullt sjå med att ta sig förbi alla människor som också bestämt sig för att vara ute och röra på sig i solen. Hela vägen längs med vattnet på Södermalm var fullsmockat med människor.

Jag hade bestämt mig för att ta Västerbron upp och över till Kungsholmen. En förjäklig backe, men också ett nödvändigt ont att öva på eftersom att den dyker upp två gånger under marathon och inslag av backträning är alltid bra under alla pass för att öva på löptekniken och styrkan i rumpa och hamstrings.

Längs med Norr Mälarstrand var det äntligen lä och jag kunde öka tempot något. Här cyklade sambon före hela tiden, och det gjorde det också lättare för mig att hålla tempot högt. Han agerade ”hare” och mitt mål var hela tiden att nå hans cykel.

Jag sprang 15 km i 4:30-tempo (ungefär, det var jäkligt svårt när det blåste i stark motvind) + 3 km uppvärmning och 3 km nedvarvning. Helt lagom! Jag hade en väldigt positiv känsla efter passet. Även om det inte var en full halvmara i det tempot så känner jag ändå att jag har fått en boost, självkänslan har stärkts och jag tror att jag kan greja 4:30-tempo till halvmarathon i Köpenhamn om 3 veckor. (Håll tummarna för mig!)happy running 28-åring på vift

Löpning förra veckan: 39.1 km
Löpning hittills i år: 303.5 km

