Etiketter

, ,

I söndags var det dags för veckans långpass. Inget konstigt med det.
Jag fick med mig en vän vilket kändes väldigt kul. Inget konstigt med det.

Då klockan var mycket redan när jag stack iväg (en timma innan jag mötte upp min vän) så passade jag på att öka tempot och höll ca 5:00-5:15 min/km i 10 km. Inget konstigt med det.

Jag ville springa 29 km, det vill säga 1 km längre än mitt långa pass för 2 veckor sedan. Inget konstigt med det.

När vi sprungit runt Kungsholmen och jag insåg att det var närmre en mil hem och jag redan hade sprungit 22 km så sjönk modet något. Vid 24-25 km blev det dessutom tungt.

Kroppen är van vid en viss belastning och eftersom att jag alternerar mellan långa lugna pass och lite kortare (20-22 km) i högre tempo varannan vecka så är det rimligt att min kropp inte är van vid mer än 24-25 km. Det var här som själva långpasset började för min del. running inspiration quotes

Min vän (som sprungit betydligt kortare) gav mig uppmuntrande klappar på axeln, vilket värmde för stunden, men i takt med att temperaturen sjönk under nollan så sjönk också mitt humör, benen stelnade till och jag började bli väldigt hungrig.

Vid 29 km skildes vi åt och det tempo jag höll var inte att tala om. Tekniken var desto sämre. Benen var stela, kroppen frusen och magen skrek efter mat. All energi hade sugits ut ur kroppen.

30.7 km blev det totalt. Då kanske ni tänker att det inte är så stor skillnad på 29 och ca 31 km. Jag säger såhär, för mig är det ingen skillnad på 10 och 12 km, inte heller 19 och 21 km. Men när man kommer en bra bit över en nivå som kroppen inte är van vid, dessutom 3 mil så sliter det rätt mycket på kroppen. Min kropp hade mått betydligt bättre om det ”bara” blivit 29 km. Men, jag grejade ändå passet! Och tack vare min snabba mil i början så snittade jag 5:35 min/km genom hela passet.

Tips: Öka inte distansen mer än vad kroppen klarar av.
Gå inte och handla direkt efter att ha sprungit 3 mil.
När du springer långt och länge, klä dig varmt (och titta på väderprognosen om du ska vara ute länge).

Vad jag gjorde?
Hade kläder för plusgrader i minusväder och hävde i mig en delicatoboll och 2 pingvinstänger och en banan innan jag ens lämnat affären. Energin behövde jag visserligen, men fanns nog bättre energi att inta.

Löpning förra veckan: 43.3 km
Löpning hittills i år: 346.8 km. 

