Etiketter

, , ,

Jag har tidigare fått bekanta mig med Asics Flagship Store på Hamngatan i Stockholm i samband med att jag blev inbjuden för att prova deras senaste natural running-sko. Igår var jag tillbaka i butiken, men för ett annat syfte. Att testa ASICS Running Clinic.

Det låter väldigt avancerat men är inte svårare att förstå än att det är gratis löpträning i grupp på tisdagar kl. 17:30 (mer info här). Jag såg på facebook att banintervaller på Stockholms Stadion utlovades och jag behöver få lite fart i benen inför helgens halvmarathon och kände att detta kunde vara perfekt!

En kollega som sprungit med Asics tidigare mötte upp mig i butiken. Där blev vi tilldelade reflexvästar och gav oss av med en coach från Asics först och en sist. Vi lotsades i samlad trupp upp till Stockholms stadion där vi fortsatte med dynamisk stretch och lite löpskolningsövningar. Bara uppvärmningen (i väldigt lugnt tempo) kändes jobbigt och jag fasade lite inför det som väntade.

Vi skulle springa intervaller på 400 meter och 200 meter, totalt 8 gånger. Upplägget var väldigt tydligt och coacherna väldigt duktiga.

De första intervallerna var rätt tunga, men ju mer vi sprang desto bättre kändes det. Jag är övertygad om att det såg för jäkligt ut, för det kändes inte som att överkroppen riktigt hängde med i benens fart, men känslan i benen blev bara bättre och bättre. Jag sprang i mina Adidas Adizero Boston som jag tänker springa helgens halvmarathon i, de är inte superlätta och inte optimala för banintervaller, men för känslan så behövde jag få träna lite snabbhet i dem. Ska man tro gps:en så sprang jag mina 200 meters-intervaller på 3:10-3:15 min/km-tempo och 400 meters-intervallerna på 3:22-3:32 min/km. Nöjd!

Efter intervallerna blev det gemensam nedjogg och dynamisk stretch och sedan kom ju det bästa av allt – Asics superfräscha omklädningsrum och mjuka handdukar som erbjuds (för 50 kr eller gratis om man har TSM-kort). Plattänger, hårföner och till och med karta över rundor att springa, det är vad jag kallar ett omklädningsrum med kvalitet!bild 1 (1)

Upplägg: 2 km uppjogg
dynamisk strech, löpskolning och koordinationslopp
2x (400m + 200 m+ 400 m + 200 m) med joggvila mellan varje intervall och lite längre setvila.
2 km nedjogg strechbild 2 (2)

Totalt för mig så blev det 6.4 km. Ingen distans alls i vanliga fall, men just denna vecka kändes det alldeles lagom!
Löpning hittills i år: 376.1 km

Passet var precis vad jag behövde för att få lite självförtroende inför halvmarathon i Köpenhamn i helgen, nu känner jag mig taggad!!

