Etiketter

, , , , ,

Igår var en lång och tuff dag. En dag precis så som jag gillar. Högre tempo än vanligt på jobbet och vips var klockan närmre 18 och jag började få bråttom.

Kl. 19:00 var det nämligen dags för Run Speedplay. Jag skulle vara head coach med ansvar för allihopa, för första gången, på en klass som jag aldrig tidigare kört med ett upplägg som jag inte kände till, med en gps-klocka som gjorde mig mer förbryllad än vad jag trodde att man kunde bli och med coacher som jag inte tidigare träffat. Man kan säga att dosen av nervositet var 4-5 gånger värre än en vanlig dos nervositet.

Hur gick det då? Det gick såklart alldeles strålande, så som det ska gå. Jag och deltagarna överlevde, jag hade lika många med mig tillbaka till SATS Hötorget som dit vilket betyder att ingen försvann i skogen (jag överdriver, var inte rädda, ingen kommer att försvinna i skogen). Alla var dessutom väldigt glada, trötta och positivt överraskade över sina egna prestationer. Jag fick mycket positiv feedback på passet både för gruppen som sprang med mig till och från Hötorget men även från den fartgruppen som jag hade under själva passet. De andra coacherna var minst lika fantastiska, proffsiga och entusiastiska och tyckte att jag gjort ett bra jobb som head coach. Klockan däremot var jag lika förbryllad över efter passet som innan. tribe östermalm run speedplay

Vad är Run Speedplay? 
Run Speedplay är fartlek. Det vill säga man leker med tempo och distans. Igår hade vi t.ex. tempohöjningar som varade mellan 30 sekunder upp till 40 minuter, men olika lång joggvila som varade mellan 20 sekunder upp till 90 sekunder. Upplägget är fast och byts ut en gång i månaden, coachen har koll och meddelar gruppen när vi ska ha tempohöjning och när det är joggvila. Alla tempohöjningar som är 60 sekunder eller kortare kan springas i fri fart, så där får man ytterligare chans att ta ut sig själv.

Syftet är träna på snabbheten och syreupptagningsförmågan. Det är ingen gåvila utan man är igång hela tiden vilket förbättrar vår uthållighet.

Hur funkar det? 
Vill man vara med bokar man in sig på en klass på SATS hemsida som med alla andra klasser. Man ger sin klassbiljett till coachen och springer tillsammans från centret till en mötesplats. Där delas man in i en fartgrupp beroende på hur snabb man är på 5/10 km. Det finns alltid 5 olika nivåer. För Run Speedplay springer den snabbaste gruppen milen på 42-25 minuter och den makligaste på 64-70 minuter. Och sedan finns det ytterligare 3 grupper däremellan!

Join our tribe!

Löpning igår: 10 km (uppvärmning, löpskolning, samling, indelning i grupper, stegringslopp mm)
Löpning hittills i år:453.5 km

