Etiketter

, ,

När man tränar för att springa ett marathon eller ett halvmarathon så är det viktigaste passet den långa rundan. Långdistansen. Den gången i veckan som man ger sig ut och är ute länge. Det är det passet där man successivt ökar distansen från vecka till vecka för att bli uthålligare och för att lära kroppen att vänja sig vid den belastningen.

Jag har just insett att det inte alls är lång tid kvar till Stockholm Marathon. Mindre än 7 veckor. Och eftersom att jag vet att jag inte kommer att springa långpass varje helg så börjar tiden kännas knapp.

För att vara redo för ett marathon är det bra med ett fåtal pass över 30 km. Jag har hittills 1 sådant pass. För 1 månad sedan. Och det var ett pass som verkligen sög. Jag var inte redo för den distansen och kroppen reagerade allt annat än bra.

Igår var jag ute igen. Jag vågade mig inte på någon 30 kms-runda direkt eftersom att jag inte har sprungit något långpass den senaste månaden (förra helgen sjuk, veckan innan det var det halvmarathon i Köpenhamn och veckan innan det myste jag mig igenom 17 km eftersom att jag inte ville ta ut mig inför halvmarathon).

Jag siktade in mig på att springa 27-28 km. Benen kändes tunga och det kändes som att det gick jättelångsamt,men vid alla tillfällen som jag tittade på klockan (jag blev så paff så blev en hel del dubbelkollar) så höll jag ett tempo motsvarande 5:00 min/km. Väldigt högt för att vara ett långpass för mig.

Tempot lyckades jag hålla i 15 km innan kroppen började bli tröttare, men jag bet ihop, det var bara trötthet och ingen stelhet eller ömhet i kroppen.

Vid 25 km började jag känna mig stel i kroppen, höfterna och låren kändes stela. Bara 17 km kvar om det hade varit ett marathon…

Jag lyckades dock hålla ett bra tempo rakt igenom och kom tillbaka hem efter 28.12 km, med snittiden 5:12 min/km. Alldeles strålande! Rundan bjöd på härlig sol och vackert vårväder. Jag hoppas på att jag får njuta av sådana rundor varje vecka nu fram till marathon. långdistanslöpning i vårväder

Löpning förra veckan: 55.6 km (veckomängdsrekord!)
Löpning hittills i år: 488 km. 

