Etiketter

,

Trots att jag kände mig fenomenalt opepp på tävling idag så blev det ändå som jag trodde, så fort skottet löd från startpistolen så trängde tävlingshornen genom pannan och jag for iväg bland alla herrar i klubblinnen.

Jag lade mig rätt snabbt som 2a i damklassen och mitt enda mål var att behålla platsen resten av loppet. Personbästa trodde jag inte på och till och med att bryta funderade jag på vid flera tillfällen.

Inte trodde jag att Kvantumloppet skulle vara så kuperat som det var! Jag hade hoppats på en flack asfaltsbana, såsom jag gillar lopp, och inte backe upp och backe ner och 1 km i skogen bland rötter och stenar. Det var nog mitt tuffaste lopp hittills. För en asfaltslöpare som jag själv stumnade benen rätt tidigt och träningsvärken imorgon i rumpan vill jag inte ens tänka på.IMG_0120 (2)

Men det gör det hela desto mer fantastiskt – jag grejade det. Jag vann damklassen på Kvantumloppet 10 km och dessutom med nytt personbästa!!

En gång tidigare har jag vunnit ett lopp, och det var Neglingeloppet i april 2012, ett fantastiskt roligt och litet lopp där prispotten var häpnadsväckande. Förra året kom jag också 2:a på Huddingeloppet i maj, även där med en enorm kasse ekologiska matvaror som pris.

Priset på Kvantumloppet? En fet pokal. Större än sambons alla fotbollsmedaljer och nästan i klass med de cheerleading-pokaler jag stoltserade med i mitt tonårsrum hos föräldrarna. Sedan hade jag turen att lottas som nummer 2a att få välja och vraka bland alla fina priser de hade – jag fick med mig hem en espressomaskin från Electrolux (det var det eller en 32″ plasma-tv, men hade varit problematiskt på cykeln..). Återigen fick jag verkligen igen anmälningsavgiften!

Har en känsla av att sub 40 är väldigt nära med tanke på hur tuff dagens bana var (inte om man frågar en terränglöpare dock, vilket jag gjorde, som tyckte att det var väldigt mycket utförslöpning), och den självförtroendeboost som jag fick från dagens lopp var precis vad jag behövde.

Målet att springa milen sub 41 är nu avklarat och jag har putsat på mitt personbästa från 41:22 (Hässelbyloppet i fjol) till 40:57 på Kvantumloppet i Huddinge idag.

Världens bästa sambo var mitt stöd idag och han trodde hela tiden att det skulle bli nytt personbästa, när man inte har den mentala tron själv underlättar det oerhört när någon annan har det istället!Linn Johansson vinst damklassen 10 km Kvantumloppet

