Etiketter

, ,

I löpar-bloggosfären cirkulerar just nu en utmaning där man ska fylla i en lista med frågor. Lite som det där med kedjebrev som man pysslade med när internet blev poppis på 90-talet. Men jag tycker att listor är lite roliga, jag älskar utmaningar och svaren från andra löpare har varit intressanta att läsa!Linn Johansson Fotograf: Maria Flodqvist

1. Vilken typ av löpare är du?
En målmedveten löpare som springer för att det är kul, avkopplande och skönt.

2. Hur länge har du löpt?
Småjoggat har jag gjort sedan 2006 men aldrig längre än 10 km, men utan vare sig teknik, struktur eller syfte. Anmälde mig för 3 år sedan (rätt exakt) till Stockholm Halvmarathon och började med Anders Szalkais träningsprogram och fick upp ögonen för de oändliga möjligheterna till variation i träningen. Blev med pulsklocka, sedan med löparklubb och 2012 var väl året då jag började känna att det här var något som jag inte kunde leva utan, och målet är att bli så bra som jag bara kan bli.

3. Hur mycket löper du per vecka?
4 mil siktar jag på, då är jag nöjd. Förra veckan blev det 3 mil, veckan innan det 6 mil (ovanligt). Svårt att hinna med mer.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Beror på känslan för dagen! Kan vara 5:30, 5:00 men också 4:30. Halvmarathon i Köpenhamn på 4:20 var ett riktigt feel-good-tempo just då.

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Telefon, det är alltid bra att ha utifall att något skulle hända. Min gps-klocka är min motivation när jag är ute och springer och musik i öronen är min inspiration. Förlovningsringen däremot, är något jag aldrig vill ha med mig på pass. Framför allt inte efter att jag ramlade förra sommaren och vänsterhand blev lite köttigare.

6. Varför springer du?
För att det är fantastiskt skönt. Det är som terapi där jag får tid att reflektera, gå igenom känslor och tankar. Jag blir pigg, får energi, kopplar av och får härliga endorfinkickar. Varje pass oavsett tempo och distans är en vinst i välmående.

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Nej. Jag tror inte det i alla fall. Det är tur det, för det känns som ett sundhetstecken på att man inte är alltför beroende av sin idrott…

8. Hur ofta köper du löparskor?
Bara när jag måste. Jag köpte visserligen ett par skor i vintras och ett par skor förra sommaren, och har ett behov av nya lätta tävlingsskor. Egentligen 1 gång per år, men det kanske blir 2 gånger per år. (Har 5 par löparskor)

9. Var/hur handlar du din löputrustning?

Där de kan sina grejer! Löplabbet, Runner’s Store samt hos de olika märkena Asics, Adidas etc.

10. Dygnets bästa springtid?
Långpass: Förmiddagen.
Intervallpass: Eftermiddag/kväll.
Morgonen vore toppen att nyttja, men jag är verkligen ingen morgonmänniska så det får vänta till semestern.

11. Hur ofta tävlar du?
Svårt att svara på eftersom att det blir lite mer för varje år och beror på tid på året. 2 lopp hittills i år och minst 7 lopp kvar! Förra året totalt 5 lopp då 3 lopp utgick pga mina skador när jag ramlade. Nu vill jag gärna anmäla mig till fler lopp så att jag har fler ”chanser”.

12. Vilken är favoritdistansen?
Efter marathon förra året tyckte jag marathon. Efter halvmarathon i mars tyckte jag halvmarathon. Efter milen nu i helgen tycker jag inte milen, men det brukar jag göra. Alla distanser har sin charm! Ett milslopp är snabbt avklarat men betydligt mer uttröttande och snabbare. Ett marathon är mysigare (i alla fall förra året) men känns mer i kroppen.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?

Nej, men här kommer motivationen från pulsklockan. Jag siktar in mig på att klara 1 till km, eller 1 till minut, eller spanar in någon punkt i horisonten och tänker att ”bara fram till det där trädet” och så fortsätter jag så tills jag är nöjd och klar.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?

Intervaller och långpass kör jag gärna i grupp, men gillar verkligen att springa själv också för att få mer tid för reflektion och egen tid.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?

Vatten, resorbsport, snabba kolhydrater direkt efteråt, en stadig lunch, stretch, varm dusch och ordentligt med sömn!

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Supertusingar (100+200+300+400 m) eller 1 kms-intervaller med 60s vila. Båda passen är bra för formkoll.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Skulle väldigt gärna vilja springa Boston Marathon och Swiss Alpine Marathon (verkligen inte min grej). Halvmarathon i Köpenhamn igen – banan var så fantastisk!

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Oj, vad svårt. Dagens kvinnliga elitlöpare vill jag springa med för att lära mig mer och inspireras!

19. Vilka tre till fem löp- eller träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?

Jag vill utmana ultralöperskan tillika klubbkamrat Louise som driver bloggen Löplust. Jag vill också utmana supersnabba Kenth som driver bloggen med passande namn, Snabba Fötter. Sist men inte minst vill jag utmana Emma Eklund som nått oerhörda framgångar från Biggest Loser och keeps on going strong.

Tack Pernilla för utmaningen!

Linn Johansson Fotograf: Maria Flodqvist

