Etiketter

Sitter här och känner mig lite tom i huvudet. Jag vet knappt hur det började eller vad som väntar härnäst. Som jag nämnt så har jag ont i benhinnorna, på vänster insida ben.

Jag vet inte riktigt när detta började, men någonstans halvvägs genom förra veckan började jag smörja med Ice gel. Antiinflammatoriskt, bra för återhämtning, överbelastningsskador, stukningar och lite allt möjligt. Prima tänkte jag och började smörja inför mina träningspass. Och trodde att det skulle hjälpa.

Som jag skrev i söndags så gjorde uppvärmningen inför Kvantumloppet ordentligt ont i benhinnorna. Men adrenalinkicken från startskottet gjorde att all smärta försvann. Loppet kändes bra och med lite smörjning inför måndagens Run Tough så gick det också alldeles strålande. I tisdags tänkte jag bege mig ut på en lugn återhämtningsjogg. Men det fungerade bara inte. Varenda löpsteg smärtade något fruktansvärt. Ändå fortsatte jag i 4.5 km. Jag trodde att det skulle bli bättre när blodcirkulationen kickade igång. Men blodcirkulationen kickade inte igång.

I onsdags vilade jag och cyklade överallt. Igår skulle jag och sambon ut på en liten lugn promenad. Igår hade jag inte smörjt benen med någon gel och märkte efter drygt 200 meter att det började smärta, mer och mer. Till slut gick det inte att ta ett enda steg utan smärta. Det var då paniken började komma. Att hoppa och studsa var uteslutet och min BodyCombat fick köras av en kollega, samma sak idag.

Ordet stressfraktur började formas i mitt huvud då det var en särskild punkt på tibia som ömmade. Vanligt hos löpande kvinnor.

Beskedet idag från Björn på Access Rehab var att min kropp är oerhört sliten. Ländryggen sned, hela kroppen roterad och blodcirkulationen i vaderna i princip obefintlig och smärtorna i skenbenen och tibia på båda benen tydde på rejäla problem. Han gjorde bedömningen att det bara är 30 % risk för stressfraktur. Mer positivt besked än vad jag trodde, men det slutgiltiga utlåtandet kommer nästa vecka. Om jag tränar nu ökar risken betydligt då det ändå kan vara början på stressfraktur. besök hos access rehab

Jag fick akupunktur med strömbehandling med de förvarnande orden att ”det här kommer inte vara ett dugg skönt”. När han satte i strömbehandling i vänster vad så kom tårarna. Det var outhärdligt. Han blev tvungen att avbryta och drog ut den 7 cm långa akupunkturnålen. Nålen hade böjts för att min vad krampade så mycket och är så stel. En ny plats och lätt ström, huvudet snurrade och det var den mest smärtsamma behandlingen hittills.

På måndag har jag läkartid, med möjlighet till MR-röntgen inom ett par dagar efter det om det behövs. Träningsförbud, hittills, en vecka framöver för allt som smärtar och ordinerad djupgående stretch av vaderna 2 gånger per dag.

Jag fäster mitt hopp till Charlotte Karlsson som fick stressfraktur i lårbenshalsen, var borta ett helt år och har nu kommit tillbaka, slagit personbästa och kvalat till landslaget och EM i marathon. Det här är en piss i Mississippi i jämförelse. 

