Etiketter

, , ,

En söndag som denna brukar vanligtvis innebära långpass för min del men eftersom att jag just nu (och förhoppningsvis bara denna vecka) har förbud från löpning får jag hitta alternativa sätt att bibehålla kondition och styrka.

I förmiddags var jag därför på SATS Hornstull för att köra CyclingPulse. 75 minuter med instruktören Camilla Brohäll. Passet är en stående klassiker på SATS och finns i olika längd. Jag har inte varit på klassen tidigare men har förstått att man använder sig av pulsband och jobbar utifrån olika pulszoner vilket i alla fall gör det hela lite mer motiverande.

Jag fick hjälp av Camilla med cykeln och att registrera mitt pulsband. Tydligen skulle vi jobba i 4 block och gör hela 50 intervaller under passets gång. Det lät jobbigt men var samtidigt oerhört skönt att få allting berättat för sig från start.

Jag var orolig över underbenet och vågade inte öka belastningen och motståndet alltför mycket men kom ändå upp i 85% av maxkapacitet (enligt standardmodellen 226-ålder) vilket jag är nöjd med. Musiken var bra, instruktören var bra och det är bra mycket mer motiverande att ha en egen pulszon att arbeta utifrån, det är lättare att anpassa belastningen och känna efter hur det ska kännas. Det var svettigare än vad jag trodde, och ungefär lika ”kul” som jag trodde (cykling är inte min grej). Jättebra att få höra hur lång tid det var kvar, vilken zon man ska ligga i och så vidare.

testat cyclingpulse på sats

Efter detta så blev det 30 minuter på crosstrainern, men inte mer än 60-65 % av max följt av transportcykling hem (och dit). Lite drygt 2 timmar.

Utvärdering CyclingPulse 75 minuter:

Ta med: En liten handduk och i alla fall 1 liter vatten. Jag var tvungen att fylla på min 0.5 L efter halva passet.

Ha på dig: Svettvänligt material och inte de längsta eller tjockaste tightsen. Cykelbyxor och skor om man har, ser flashigt ut. Jag hade det inte.

Att tänka på: Sätt dig på en plats där du ser skärmen med din siffra på ditt pulsband.

Svettfaktor: 9 på en 10-gradig skala. Då är ju klasserna i en hot studio max. Men det här var riktigt nära.

Koordination: 0 av 5. Trampa ner ett ben i taget på cykeln…

Rörlighet: 1 av 5. Man behöver ta sig upp och av cykeln.

Känsla efteråt: Äntligen över! Skönt efteråt och blir definitivt fler gånger när jag inte kan springa.

