Etiketter

, , ,

Jag har nu fått tid för MR-röntgen och även återbesök hos läkaren där jag får veta resultat och eventuell behandlingsplan – allt denna vecka, först onsdag och sedan fredag. Det är en evighet till fredag känns det som! Men, jag håller motivation uppe och konditionen, rörligheten och styrkan igång.

Igår var jag på mitt andra cykelpass på SATS någonsin sedan jag började instruera där för ca 3 år sedan, och redan har jag avverkat 2 cykelpass inom loppet av två dagar.

Passet heter 30-20-10 och är 30 minuter långt. Det är alltså intervallträning med korta intervaller på 30 s, 20 s och 10 s. Dessa intervaller bränner man på en och samma gång men där 30 s intervallen går i ett tempo en bit under mjölksyratröskeln, 20 s vid mjölksyratröskeln och 10 s ger man bara allt, mjölksyra rakt igenom. Detta upprepar man 5 gånger i följd, innan det var dags för 90 s vila, och sedan gör man allt två gånger till med ett par minuters nedvarvning på slutet. Uppvärmningen var 9 minuter lång, instruktören hette Emelie Blomberg och det var på SATS Zenit som jag höll hus.

Eftersom att jag inte är något fan av cykling passade detta pass mig väldigt bra. Men jag har också god kännedom om var min mjölksyratröskel är. Jag vet inte om det underlättar på förhand för å andra sidan så känner man nog av när det börjar bildas mjölksyra. Det var alldeles lagom långt med 30 minuter och det funkade bra att ha ‘bara’ 10 sekunder där man behövde ge allt (latmask).kört trigger point och 30-20-10 på sats

Innan 30-20-10 körde jag 30 minuter Trigger Point med samma instruktör, och den klassen har jag kört tidigare och utvärderat här. Rekommenderas varmt!

Utvärdering 30-20-10:

Ta med: En liten handduk/pappershanddukar och  0.5 liter vatten.

Ha på dig: Svettvänligt material och inte de längsta eller tjockaste tightsen. Cykelbyxor och skor om man har, ser flashigt ut. Jag hade det inte.

Att tänka på: Se till att ställa in cykeln utifrån din längd.

Svettfaktor: 9 på en 10-gradig skala. Då är ju klasserna i en hot studio en solklar 10:a. Men det här var riktigt nära, trots att det bara var 30 minuter.

Koordination: 0 av 5. Trampa ner ett ben i taget på cykeln…

Rörlighet: 1 av 5. Man behöver ta sig upp och av cykeln.

Känsla efteråt: Bra start på måndagen! Lagom långt, benen fick sig en genomkörare och jag var endorfinpigg men svettig efteråt.

