Etiketter

, , , ,

Något som jag faktiskt uppskattar med att inte få springa eller instruera klasser är friheten jag känner av att kunna träna utifrån kroppens dagförutsättningar. Har man klasser så vickar man inte bort dem för att man är lite trött, seg, lite huvudvärk, träningsvärk, stressigt på jobbet eller av annan liknande anledning. Det är bra på ett sätt och skulle inte fungera annars, men nackdelen är ju att kroppen inte får återhämta sig om den skulle behöva det.

Den här veckan blir det bara sådan träning som jag borde göra regelbundet, men inte gör av tidsskäl och för att kroppen ofta behöver vila när den får vila. Och dessutom kan jag nu känna efter vad kroppen är sugen på. Jag känner mig redan piggare och fräschare i kroppen och har mer energi på kvällarna. Det är kärlek till kroppen som jag ger.

Igår började jag min dag på Hot MOJO med Ari Lipponen på SATS Spårvagnshallarna. En timmas yoga i 38-gradig värme. En klass som jag gick på relativt regelbundet förra våren (utvärdering finns här). hot mojo på sats spårvagnshallarna

Klassen var inte lika jobbig som jag mindes den och det var inte heller lika jobbigt med värmen, men sommarpasset som nyss börjat är tydligen inte lika jobbigt heller. Mina obalanser i kroppen kändes tydligt då jag var mer stel i en sida än den andra, hade olika bra balans på benen, riktigt svårt att få bak axlarna till en bra hållning mm. Det här är med andra ord ett pass jag behöver gå på oftare för att mjuka upp kroppen, få bättre rörlighet, bättre hållning och bättre balans i kroppen. Kan verkligen rekommenderas till alla löpare!

