Etiketter

, , ,

För nästan ett halvår sedan upptäckte jag energikakan och mellanmålet raw-bite som säljs både i livsmedelsbutiker men också på gym och liknande. En raw food-bar enbart med ekologiska ingredienser. Jag testade då att göra en egen bar med rå kakao, som blev lika god som originalet och mycket billigare! Nu har jag testat igen på raw-bite baren ”coconut”.

Det är nästan samma ingredienser som i chokladvarianten med undantaget för att kakaon är utbytt mot torkad kokos. Vill ni kan ni utgå från föregående recept men byta ut kakaon mot kokos – eller så kikar ni nedan (för andra proportioner) där jag har lagt till lakritspulver!

Ingredienser för 7 st á 50 g:
1 dl sötmandel
2 dl cashewnötter
100 g (12 st) ekologiska torkade dadlar
1 msk ekologisk kokos
1.5 msk kokosolja (ex. kung markatta)
2 msk vatten
3 tsk lakritspulver (ex. kung markatta)

Gör så här:
Mixa mandel och cashewnötter till småkornigt mjöl. Klipp i dadlarna och mixa alltihop så att dadlarna finfördelas.
Tillsätt resten, mixa, och forma till bars. Klart!
Förvaras i kylskåp i 7-10 dagar. raw food bar med kokos och lakrits raw bite coconut

Energiinnehåll: En bar från Raw-bite på 50 g innehåller 213 kcal, medan min på 50 g innehåller 232 kcal.
1 av mina bars innehåller:
16 g fett
5 g protein
15 g kolhydrater

En raw-bite coconut innehåller:
12 g fett
7 g protein
22.5 g kolhydrater

Det tyder på att den köpta varianten innehåller mer torkad frukt och snabba kolhydrater medan min har mer nötter och kokos (varför det också är mer kalorier). Tar man mer mandel istället för cashewnötter så får man samma proteininnehåll också som den köpta varianten.

Kostnad:  En raw-bite bar kostar ca 22-25 kr, men det är mycket billigare att göra egna, och av ingredienserna du köper räcker det till många fler bars – enligt ovanstående recept skulle det bli ungefär halva priset.

