Etiketter

, , ,

Igår var jag och testade ytterligare en ny klass. PilatesBall på SATS Zenit.

En 55 minuters klass med en stor pilatesboll och matta som redskap. Det var en rätt lugn klass där fokus låg på att hitta de inre magmusklerna för att bygga upp en bra stark hållning och kärna. När vi därför började med att sitta på bollen, andas djupt för att aktivera bäckenet och därefter lyfta ett ben i taget i slow-motion så började jag fundera på om det här snarare var en klass för nyförlösta eller äldre människor med lite sämre balans. Men, icke.testat pilatesball på sats

Det var bra magövningar rakt igenom och även en del övningar där man jobba med sätesmusklerna i höftlyft. Jag har ingen direkt träningsvärk idag, men det känns som en nyttig klass och det är svårt att ha kontakt och ha en aktiv kärna hela tiden!

Utvärdering PilatesBall:

Ta med: Vattenflaska. Lämna skorna hemma. Ta fram matta och pilatesboll som finns i salen.

Ha på dig: Sköna kläder, gärna lite tightare för att lättare röra dig på och med bollen. Linne/t-shirt och tights.

Att tänka på: Var där i god tid så att du får en bra plats inne i salen så att du får plats med matta och boll och ser instruktören.

Svettfaktor: 1 av 10. Man blir inte svettig. Man blir lite varm.

Koordination: 0 av 5.

Rörlighet: 1 av 5. Man ska kunna sitta ner på golvet, ligga ner och möta händerna mot böjda ben.

Känsla efteråt: Behagligt. Kroppen var lite gladare och jag var pigg.

Annonser