Etiketter

, , , ,

Klockan ringde 05:05 igår morse. Så tidigt skulle jag egentligen aldrig gå upp frivilligt. Men igår gjorde jag det. Jag skulle nämligen testa på vattenlöpning på Eriksdalsbadet och ville äta frukost, hitta dit, vara där i god tid och allt sådant annat.

Vattenlöpning ska vara ett riktigt bra komplement till vanlig löpning och kan ersätta ett vanligt löppass eftersom att det är mer skonsamt för kroppen att göra det i vatten – man tar bort belastningen ju djupare ner man är i vattnet. De löparna som jag pratade med igår vittnade om att vattenlöpningen gjort dem både starkare och snabbare.

Det är Urban Tribes som håller i vattenlöpningen och passet är 45 minuter. Ett klippkort för 10 gånger kostar 995 kr.

Det är nytt pass varje gång men alltid intervallträning. Igår gjorde vi 2 set om 4×3 minuter där varje 3-minutsintervall innehöll 30 sekunder på 90 % av max (annars ca 80 % av max), fast jag tror nog att Catti sa detta i en skala på 1-5 och möjligt att hon egentligen enbart pratade om nivå 4 och 5. vattenlöpning eriksdalsbadet

Utvärdering pool running/vattenlöpning:

Ta med: Vattenflaska och handduk in till badet. Gärna flip-flops (igår fick vi gå ut från omklädningsrummet – utomhus – in till badet) och flytbälte om man har. Vi doppade inte huvudet så varken simglasögon eller badmössa behövdes.

Ha på dig: Badkläder.

Att tänka på: Har man inte eget flytbälte så får man hyra ett för 30 kr. Badet öppnar först 06:30, se till att vara där då eftersom att det snabbt blir kö så att du hinner byta om innan passet börjar 06:45.

Svettfaktor: Man känner inte av att man svettas i vattnet, det blev lite varmt, pulsen gick upp, men det var mer en trötthetskänsla efteråt.

Koordination: 1 av 5. Man ska härma löprörelsen i vattnet.

Rörlighet: 0 av 5.

Känsla efteråt: Skönt! Kroppen var behagligt trött men också piggare. Det känns idag i rumpan. Perfekt!

Annonser