Etiketter

, , , ,

I torsdags körde jag mitt första benpass på gymmet på 1 månads tid pga mitt benmärgsödem. Jag fick lite övningar från naprapaten Björn att göra, men har ändå väntat ytterligare lite tid då jag haft ont i skenbenen från möhippan. Jag fick köra benpress, marklyft, benspark och hamstringcurl på pilatesboll. Nu fanns det tyvärr ingen bensparkmaskin, men jag köde på med de andra övningarna.

Ordinationen var lätta vikter och jag landade väl på ca 40 % av maxvikt. Det kändes inte så mycket, men å andra sidan är det bättre än inget och jag vill inte riskera att lyfta tyngre än mina ben klarar av. Men att jag klarade det känns som ytterligare ett tecken på att det är på väg åt rätt håll! Inga känningar alls efteråt. Så skönt att vara igång lite grann!!!benpass på gymmet efter benmärgsödem

Marklyft: 3×25 st á 20 kg (jämfört med 50-60 kg)
Benpress: 3×25 st á 40 kg (jämfört med 90-100 kg)
Hamstringcurl på pilatesboll: 3×20 st
Sidolyft av ben: 3×30 st varje sida

Som vanligt så körde jag 1 set på 3 övningar samtidigt, 1 benövning, 1 magövning, 1 benövning och så från början igen. Ett effektivt snabbt pass och svårare än så behöver det ju inte vara. Idag blir det styrketräning för överkroppen och då kan jag lassa på med tyngre vikter. Nästa gång blir det kanske lite tyngre vikter för benen också, men bara lite.

