Etiketter

, , ,

Det har inte blivit så mycket träning i helgen, av flera anledningar, bland annat så har jag varit och vässat mina kunskaper som löpcoach i 3 dagar – men mer om det senare.

Av att sitta stilla i 8 timmar i tre dagar i sträck så blir man rätt mör i kroppen – men att vara på en löpcoachutbilding måste nästan vara den bästa motivationen som finns. Igår var gymmet stängt när vi var klara, men idag slutade vi 16:30 och jag hann sticka iväg till SATS för att bränna av några benövningar.

Det blir ju lätt så att man enbart fokuserar på löpningen som löpare. Men löpningen innehåller så många fler delar för att man ska utvecklas och hålla sig skadefri som löpare. Bland annat styrketräning. Jag har tidigare i år varit duktig på styrketräning för ben. Dels tung styrketräning men även mer funktionell sådan i form av Runners Strength.

Nu när jag är skadad så blir det ju inte alls samma belastning som jag är van vid, men visst kan man utföra styrkeövningar men med mindre belastning, fler repetitioner och andra övningar som inte alls påverkar mina skenen och det var precis det jag gjorde.

Dagens benpass: 
Marklyft* 1×20 á 30 kg
1×10 á 30 kg
1×8 á 30 kg
3×12 á 25 kg

Fällkniv med rumplyft 3×20 st

Benspark i maskin 3×10 med 4 pulsar i högsta läget á 25 kg (här kunde jag ta lite tyngre, YES!)

Tåhävningar 3×15 (hade kunnat göra fler men blivit rekommenderad 3×15)

Sittande benpress 3×20 á 50 kg

Höftlyft 3×10 (med fokus på att aktivera de inre magmusklerna och då blir det en helt annan match)

*Tanken med marklyften var att öka lite jämfört med förra gången. Då körde jag 22.5 kg och tänkte alltså köra 25 kg idag. Jag förstår inte varför det kändes så tungt för underarmarna – tills jag insåg att jag hade lassat på 10 kg extra på 20 kg stången. Underarmana var läskigt svaga jämfört med rumpa, rygg och hamstring och därför blev det inte så himla många repetitioner. Underarmarna tog slut.styrketräning benpass för löpare rehab

Passet var alldeles lagom och varje litet steg är ett steg för att göra mig starkare, snabbare, skadefri och för att jag när jag kommer tillbaka till löpning lättare också kan komma tillbaka till tyngre vikter

