Etiketter

,

I söndags stod jag äntligen i köket och bakade. Det har inte hänt på flera månader, men är något som gör mig rofylld, avkopplad och som samtidigt ger mig energi.

Det här receptet har jag sett att flera bloggar har lagt ut, men ingen har varit duktig med att säga var man har fått det ifrån vilket jag tycker är dålig stil. Det är alltså inget eget recept denna gång utan kommer från baksidan av Risentas majsmjölsförpackning.

För att fylla 1 kakburk (eller två plåtar): 
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
½ dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 msk mortlade fänkålsfrön (jag använde kummin vilket är lika gott!)

Topping:
Flingsalt (gärna jodberikat!)
Blandade frön och kärnor

Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla ingredienser (inte de som står under topping) i en bunke till en deg/gröt.
3. Bred ut hälften på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett annat bakplåtspapper över och kavla ut degen tills den är så tunn som möjligt utan att gå sönder.
4. Ta bort det översta bakplåtspappret, strö över flingsalt och lite frön, och in i ugnen i ca 45 minuter eller tills knäckebrödet fått färg.
5. Ta ut, låt svalna och bryt i bitar (och glöm inte att göra steg 3-5 med andra hälften av degen).

Rekommenderas varmt ihop med grönmögelost och marmelad! enkelt snabbt gott glutenfritt knäckebröd fröknäcke

Ett knäckebröd som både är gott, krispigt, glutenfritt och nyttigt!

