Etiketter

, ,

Jag försöker alltid att hitta miljövänliga alternativ för att ersätta sämre produkter och tjänster i min vardag. Det går sådär. Det är inte alltid det finns bra alternativ.

Framför allt inte om man tränar mycket. När jag tränar behöver jag vatten och det funkar inte att springa ut och in i gruppträningssalen för att leta rätt på en vattenkran. Inte om jag står på scenen och är instruktör och än mindre om jag sitter på en träningscykel när man dricker vatten väldigt ofta, eller är på en klass i en varm studio när dörren hela tiden måste vara stängd.

Jag använder mig alltid av en vattenflaska i plast som rymmer 1 liter vatten. Plastflaskorna kan innehålla mjukgörande ämnen, och då är det ofta en ftalat som tillsätts. Ftalater är en grupp av ämnen som baseras på ftalsyra, men som kan vara hormonstörande. Studier har visat att vissa ftalater kan skada fortplantningsförmågan och påverka testiklarna hos män. Det är när flaskorna upphettas som ämnen som ftalater kan frigöras och vi får i oss det via vätskan vi har i flaskan.

Om vattenflaskan riskerar att läcka eller inte, beror på vad det är för plast som den är tillverkad av. En flaska märkt nr 1 eller 5 är de bästa alternativen. 3, 6, 7 och märkningen O* bör undvikas så långt som möjligt.

plastsymboler från lulea tekniska högskola plastmärkningsguide

Plast som inte heller återvinns hamnar ofta i naturen och i havet där plasten bryts ner till små fragment som sväljs av djur. Eftersom att djuren inte kan bryta ner plasten så kan detta ansamlas och bli dödligt för dem.

Jag känner att jag inte vill ha en flaska i plast. Jag använder plastflaska i princip dagligen på grund av träningen. De är svåra att göra rent, börjar lukta, går sönder eller annat som känns riskabelt och ohållbart. Jag vill ha en glasflaska. Men det tycks omöjligt att hitta en 1 liters-sportflaska i glas som är tålig nog att ha med till ett gym. Nackdelarna är ju också att de är tyngre, dyrare att producera eftersom att processen är mer energiintensiv. Men en glasflaska tillverkad i Sverige skulle ju åtminstone sannolikt komma från en förnybar energikälla. Jag vill ha en svenskproducerad 1-liters glasflaska. Någon som har hittat en sådan?Plastic bottles

 

