Etiketter

, , , ,

Igår kväll hade jag som sagt planerat in ett långpass. Eftersom att jag ska springa Stockholm Halvmarathon i september så är långpassen A och O i träningen på vägen dit. Pga skadan kan jag inte springa långpassen utan får använda mig av alternativa verktyg som inte är belastande för benen. Men långpassen ska likväl in i träningen varje vecka för att bygga upp uthålligheten (och vävnadstålighet).

Igår stack jag till SATS Hornstull för att Aidin Saradjzadeh skulle köra en Cycling Pulse. Jag började med att sticka ut på min lilla jogg som för dagen var 15 minuter totalt, och återigen blev det rekord, då jag joggade i 3×5 minuter. 5 minuter sammanhängande! 15 minuter totalt! Det går framåt.

Efter detta stack jag raka vägen till cykelsalen och hoppade upp på cykeln. Klockan blev 18 och Aidins klass började. 55 minuter pulsbaserad konditionsträning med långa intervaller och några korta på slutet. Det var sen som den verkliga utmaningen började.

Medan de andra stretchade fortsatte jag att trampa på (jag frågade före klassen om det var ok), och när klassen var över så satte jag igång ett avsnitt av svt:s Svett & Etikett och fortsatte att trampa och hålla koll på pulsen.

Att sitta på en cykel, i en mörk sal utan fönster, där man inte kommer någon vart, där man inte ser någonting – det är en utmaning mentalt som heter duga. Utan tv-programmet hade jag inte lyckats, men det var jobbigt nog ändå. Jag var hungrig, törstig (hade vatten med mig), trött och sadeln var oskön efter 90 minuter. Efter 95 minuter på cykeln började jag kolla på tiden varannan minut, vilket inte gjorde saken bättre.

Men jag lyckades! Det är fantastiskt vad motivation, målmedvetenhet och disciplin kan göra. 2h och 15 minuter blev gårdagens långpass inklusive joggen i början. Det var en nöjd tjej som lämnade cykelsalen och sjukt trött och hungrig tjej som kraschlandade hemma (hade då fyllt på med återhämtningsbar, banan, kokosvatten och vatten på gymmet).

långpass på cykel 2h 15 minuter cyclingpulse sats hornstull

Överst till vänster: Blott en liten liten fläck på bröstet är inte helt genomdränkt av svett. Tröjan är normalt sett mycket ljusar i färgen.
Nederst till höger:2 mackor i handen för att försöka komma till liv innan middagen. Åh vad härligt det är med känslan efter långpass!

