Etiketter

, , , , , , ,

I fredags var första gången sedan 28 april som jag coachade en löpklass. Ledde en klass överhuvudtaget faktiskt. Knappt en vecka efter det tillfället var benmärgsödem i båda skenbenen ett faktum och jag visste inte när jag skulle vara igång och få springa igen. Än mindre leda klasser. 

Men så i fredags var det dags. Tribe Östermalm behövde en coach som ledde en grupp från SATS Stureplan för ett Run Pace-pass. Det finns 3 olika typer av löpklasser på SATS som Urban Tribes håller i. Run Pace, Run Speedplay och Run Tough. 

Run Pace är ett pass i lugnare fart än de övriga två klasserna. Syftet är att, efter uppvärmning och löpskolningsövningar, hålla ett jämnt tempo i ca 20 minuter (2,5-4 km) vilket är just utmaningen när man blir trött under en runda. Man jobbar på att förbättra vävnadståligheten och uthålligheten. Den snabbaste gruppen håller ett tempo som motsvarar milen på 50 minuter och den lugnaste gruppen ett tempo som motsvarar milen på 70 minuter. För den tävlingsinriktade erfarne löparen som springer milen ännu snabbare så kan detta ses som ett lugnt distanspass eller återhämtningspass. 

Hur som helst, mitt uppdrag var att leda en grupp som skulle hålla 6:30 minuter/km, vilket kändes lagom för mig att börja med. Inte för att jag inte springer fortare, utan för att jag visste att fredagens pass också skulle bli nytt distansrekord i min rehab. 

Passet gick strålande bra och det var riktigt peppade deltagare som var med, och flera som var med för första gången som definitivt kommer tillbaka. För mig blev passet 7.89 km totalt vilket är en ökning med lite mer än 1 km sedan senaste distansökningen. Det var precis lagom för mig att börja med detta lugnare pass och så himla roligt att äntligen vara tillbaka!! Imorgon är det dags igen! från jobb till löpning och run pace på sats

Det var en härlig känsla att få svida om till löpcoach-tröjan igen efter att ha legat oanvänd i 3,5 månad!

