Etiketter

, ,

Det är när det är som mest att göra som det också kan vara som mest behövligt att få träna. Att få röra på sig. Att få rensa tankarna och byta miljö.

Men.

Det kan också vara så att när man har som mest att göra så kan träningen behöva prioriteras bort, minskas ner. För att inte skada sig. För att återhämtningen fungerar dåligt när man är stressad. För att sömnen och kosten är än mer viktiga när arbetsdagarna är långa och den naturliga pausen är kort. Och när det är så, då fungerar det dåligt att träna eftersom att träning bryter ner kroppen och ställer större krav på att återhämtningen fungerar bättre, på att sömnen blir djup och för att kosten är bra. Rest-is-not-idleness-and-to-lie-sometimes-on-the-grass-under-the-trees-on-a-summers-day-listening-to-the-murmur-of-water-or-watching-the-clouds

Det är valspurt. Det är långa dagar alla dagar. Jag tog en vilodag från träningen igår och jobbade från 09:00 till 22:30. Och jag glömde bort att ta pauser. Jag tyckte att jag kunde träna idag. Hot Mojo. Varm yoga för att öka blodcirkulationen och för att komma ner i varv.

Istället slutade min timma på gymmet med att jag försöker krypa ut från salen släpandes på mina handdukar som en sömndrucken toddler men med en snigelstig av svett efter mig. Jag var svimfärdig,yr och spyfärdig och fick inte luft. Dörren som leder ut till normal rumstemperatur och luftfuktighet var som ljuset i tunneln men jag orkade inte hela vägen dit utan fick hjälp att ta mig ut. Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig träningspasset. Men jag är en jäkel på envishet.

Och jag är en jäkel på att svimma. En talang. En gång svimmade jag mitt vid middagsbordet på nyårsfesten, en annan gång föll jag rakt fram, slog pannan i tekannan och hakan i bänkskivan och det blev raka vägen till akuten.

Idag fick jag hjälp ut med benen upp i taket medan en annan viftade med handduk ovanför huvudet och tack vare det så svimmade jag inte. Men där låg jag som en illaluktande likblek (känslan) och kräftröd (hur jag faktiskt såg ut i ansiktet) pöl av svett på golvet.

Ibland är träning inte den bästa metoden för att koppla av. Ibland är avkoppling den bästa metoden.

