Etiketter

Efter några veckor av intensiv valrörelse följt av en veckas urladdning (borde kanske vara uppladdning men kändes mer som urladdning) utan nämnvärd träning (i mina mått mätt) så förstår jag verkligen hur lätt det är att bli soffliggare och falla in i en ond spiral.

Träningspass efter träningspass blev avbokat till förmån för att jobba och när energin dippade och tröttheten var som värst då var godiset så nära till hands. Och när energin inte laddades och tröttheten inte försvann så var godiset fortfarande nära till hands, varje dag.

Jag är mycket väl medveten om godisets effekt på kroppen, men ändå så var det just det jag ville fortsätta med när jag kom hem från jobbet obotligt trött. Gymmet lockade inte alls lika mycket som godispåsen.

Men, när det ändå inte är så ofta som jag vilar kroppen så intalar jag mig själv att det var just detta jag behövde. En temporär negativ spiral men som jag i längden säkerligen mår bra av.

Denna vecka har jag bestämt mig för att ta tag i träningen igen. Jag har sovit ut, jag har laddat upp batterierna och jag har mjukstartat. Jag mjukstartade med halsont i måndags. I tisdags blev det 30 minuter ABSolution (magträning) och igår blev det 6 km löpning på lunchen med ett företag och på kvällen 55 minuters intensiv cykling. Inte alls intensivt eller mycket om man jämför med den vanliga träningen, men alldeles lagom och en bra start. bild (14)

Direkt känner jag att jag börjar falla tillbaka in i goda vanor. Sötsuget minskar och kicken får jag istället från endorfinerna som träningen ger. Tröttheten är som bortblåst och har ersatts av en skön känsla av trötta muskler.

Det går, om man bara vill och accepterar att man inte alltid är på topp. bild (13)

