Etiketter

,

I fredags startade jag dagen med att morgonjogga med en av världens bästa ultralöpare Jonas Buud. Jag och ett gäng andra hade blivit inbjudna av ASICS Running Clinic till deras flagship store i Stockholm.20140926_085259(0)

Det var en härlig höstlik morgon med strålande sol och krispig luft och temperaturen hade precis stigit över nollan när jag cyklade hemifrån.

Vi var ute på en härlig runda runt Djurgården på 7.5 km vilket var en perfekt start på fredagen. (Jonas Buud i svart jacka med blå dragkedja och gula skor)20140926_082654 20140926_081434

Jonas Buud överraskade mig verkligen. Han var ödmjuk och kändes lite tillbakadragen. När han kom dit sällade han sig till oss andra som stod där men gjorde inget väsen av sig, men hans ansikte och att han var klädd från topp till tå i asics var givetvis utmärkande.

Han springer visserligen 12-20 mil varje vecka men variationen i träningen får terrängen avgöra, för intervaller eller andra sådana kvalitetspass som alla stora löpfilosofer talar om, det kör inte Jonas. Han bara springer. Och han springer bara på framfoten, utan att ens nudda hälen i marken. Han skulle kunna köpa en halvsko och skippa hälpartiet.

Det lät som om han har sin fru Sandra att tacka för att han har kommit igång med löpningen, då det var hon som ville springa ett marathon för 10 år sedan (New York) och då fick med den 30-åriga Jonas på kuppen, som sprang sin första mara på 2:36 timmar. Det var även frun som ville springa Swiss Alpine 79 km och på så sätt fick med också Jonas att springa detta lopp – som han då vann. Och har vunnit 8 år i rad.

Fascinerande och inspirerande att träffa en sådan löparprofil! Och givetvis blev jag sugen på att flytta ut till ett hus på landet och ägna dagarna åt att springa i terräng, längs med stigar, i skog och i fjällen. Kanske att det kan bli ett ultralopp och terränglopp för mig också i framtiden. linn norrbäck och jonas buud morgonjogg asics

