Etiketter

, , , , , ,

Det blev en välbehövlig rivstart med träningen för min del efter resan. Men efter en veckas slappande i en solstol och buffé tre gånger om dagen och omåttligt med kokosmjölk- och ananasdrinkar så hade jag fullt med energi för att klara av ett par löppass i helgen.

Idag blev det helvila från träning men igår hoppade jag in som vikarierande löpcoach för Run Speedplay med Tribe Kristineberg. Nu när det har gått några veckor sedan jag sist skrev så passar jag på att uppdatera er, här kan ni läsa om de löpklasser som SATS erbjuder i samarbete med Urban Tribes. Jag är ju dels gruppträningsinstruktör på SATS men även anställd löpcoach av Urban Tribes och kör både outdoor running på SATS och håller i företags-löpgrupper.

Igår var det således dags för Run Speedplay kl. 10:00. Jag utgick från Sankt Eriksbron och tog med mig en liten grupp till Kristinebergs IP där vi hade gemensam samling och sedan körde vi lite löpteknik innan det var dags för själva passet. Jag ledde igår den snabbaste gruppen (för dem som springer milen snabbare än 45 minuter), och denna grupp var onekligen snabb!

Jag hade utlovat ett tempo i intervallerna mellan 4:00 min/km till 4:15 min/km med fri fart på alla fartökningar som var kortare än 60 s. Gruppen drog snabbt iväg i ett betydligt högre tempo, medan jag höll mig hos dem som kämpade lite mer med farten. Det var ändå lätt att hålla ihop gruppen och alla var supernöjda, slutkörda och lyckliga efter passet och med en hel lördag kvar att njuta av, med en bra känsla i kroppen och endorfiner sprutande ut ur öronen. Bästa sättet att starta helgen på!löpcoach Linn Norrbäck Johansson Urban Tribes Kristinebergs IP Run Speedplay

Vad är Run Speedplay? 
Run Speedplay är fartlek. Det vill säga man leker med tempo och distans. Igår hade vi t.ex. tempohöjningar som varade mellan 30 sekunder upp till 4 minuter, men olika lång joggvila som varade mellan 30 sekunder upp till 2 minuterr. Upplägget är fast och coachen meddelar gruppen när det är tempohöjning och när det är joggvila. Alla tempohöjningar som är 60 sekunder eller kortare kan springas i fri fart, så där får man ytterligare chans att ta ut sig själv.

Syftet är träna på uthålligheten och syreupptagningsförmågan, att lyckas fortsätta trots att det blir tröttsamt och motigt. Det är ingen gåvila utan man är igång hela tiden vilket förbättrar vår uthållighet.

Hur funkar det? 
Vill man vara med bokar man antingen in sig på en klass på SATS hemsida som med alla andra klasser. Man ger sin klassbiljett till coachen och springer tillsammans från centret till en mötesplats. Men, man kan också ta sig direkt till samlingsplatsen utan att gå via centret först. Det finns alltid en coach på plats direkt även vid mötesplatsen. Där delas man in i en fartgrupp beroende på hur snabb man är på 5/10 km. Det finns alltid 5 olika nivåer och det är öppet för alla, alla kan vara med!

Gårdagens pass (blir ju längre ju snabbare grupp): 12 km 
Löpning hittills i år: 876 km (det börjar ta sig trots avbrott för skadan!)

