Etiketter

,

När säsongen (med tanke på min skada, så kan jag knappast tala om någon säsong..) börjar lida mot sitt slut längtar jag efter nästa mål med löpningen. Nästa lopp att se fram emot, nästa träningsperiod att komma igång och nästa tid att vilja klara av.

I helgen så anmälde jag mig till Stockholm Marathon 2015 som går av stapeln lördagen den 30 maj. (bild från Stockholm Marathons hemsida)b_Start Stockholm Marathon_ASN2802

Jag skaffade mig även träningsprogram som man kan köpa till, som har skapats av f.d. landslagslöparen Anders Szalkai. Ända sedan jag sprang Stockholm Halvmarathon 2011 (mitt första längre lopp) så har jag följt dessa träningsprogram. Inte alltid lika noga men det har varit motiverande att få ett mejl varje dag med antingen ett träningsupplägg eller orden vila. Det är skönt att själv slippa fundera ut hur träningsveckan ska se ut, vad jag ska köra för typ av kvalitetspass, vilket tempo jag ska springa i osv. Det är smidigt att ha ett träningsprogram. Dessutom så finns i år fler nivåer att välja på. 9 olika nivåer erbjuds och man utgår från den form man är i vid programmets start eller nu och den måltid man har i tankarna. Allt från att klara marathon på 6 timmar till under (sub) 3 timmar.

Nackdelen med dessa program är såklart att de inte är individanpassade, och det behöver man ha i åtanken. Jag tycker att det är mer löpning än nödvändigt i passen och fokuserar därför nästan enbart på kvalitetspassen. Inför marathon 2013 sprang jag 2-3 gånger i veckan. Men nästan snarare 2 gånger. Sedan blev det annan träning. Man får hitta sin nivå.

I år kommer jag att välja ett träningsprogram antingen för sub 3 timmar eller sub 3:15 timmar. Någonstans däremellan ligger jag. Jag är supertaggad. Nu ska jag successivt bygga upp kroppen tills starten på programmet så att jag blir van vid att springa fler kilometrar (som vanligt med andra ord) i veckan.