Etiketter

, , , ,

Jag är så imponerad över deltagarna som kommer vecka ut och vecka in och är med på löppassen i Lill-jansskogen, trots mörker, trots kyligare väder än i somras och trots eventuell lera och regn. Det är en fantastisk kämparanda och jag är så glad att få ta del av den varje måndag. De flesta kommer dit varje vecka och jag upplever att en ordentlig teamkänsla bildas i de olika grupperna.

Igår hade jag även äran att få med mig två nya deltagare från SATS Hötorget och det visar ju också på att alla ännu inte har upptäckt dessa fantastiska klasser förrän nu. Och det visar också att ja, man kan komma och vara med nu även om man inte har varit med tidigare. Vi välkomnar alla lika mycket varje gång. run tough sats urban tribes tribe östermalms ip

Igår var det sista gången med passet ”Mo Fire” som är en anpassning av ett av Mo Farahs favoritpass. Han är alltså världsmästare på 5000 meter och 10000 meter och att köra ett pass i Farah-anda är tillräckligt inspirerande för att orka pusha sig själv lite ytterligare.

En bra utgångspunkt är att utgå från sin kilometertid på milen. Första intervallen bör sedan ligga ca 15 s lugnare än denna fart, sedan på denna fart och sist 15 s över denna fart.

Man springer 3 minuter ca 15 s/km under sin tröskel, sedan 3 minuter på tröskeln i 3 minuter och sist 3 minuter snabbare. Mellan varje intervall är det 1 minuts vila och det är väl här som det framför allt skiljer sig till Mo Farahs träning…

Efter dessa 3 intervaller är det 2 minuter setvila och sedan gör man om allt igen.
Här ska det inte vara något problem att ligga på någon av nivåerna. Den snabbaste intervallen får inte springa så fort så att man inte orkar med det lugnare tempot.