Etiketter

, , , ,

I fredags var visserligen en ledig dag förr oss på riksdagskansliet men klockan ringde likväl tidigt då det var dags för en heldag med inspiration och vidare lärdomar för mig som löpcoach.

Urban Tribes anordnade denna dag med dels ett tufft pass Kenyaintervaller, men även ett lika tufft pass av löpstyrkeklassen Runners Strength liksom nätverkande, samtal med f.d. elitlöparen och svenska mästarinnan på 800 m till 4km terräng Maria Akraka. Dagen innehöll allt och lite till och jag kom därifrån med mer motivation för min egen löpning liksom tankar att ta med i planerandet och genomförandet av de löpklasser jag håller i.

Kenyaintervaller eller Kenyanska intervaller har jag aldrig tidigare testat men är ett pass som jag definitivt kommer att köra fler gånger för egen del, men även med klienter.

Utifrån en bestämd sträcka, ex. 500-1000 meter så ökar man tempot varje gång man sprungit denna sträcka med 10 s/km. Vi sprang en slinga på 1200 meter och ökade var 600:e meter med start från 5:00 minuter/km till ”last man standing”. Jag grejade till 3:50 min/km, men då var det några intervaller dessförinnan som gick snabbare än tänkt. bild 2 (8)

Frågestunden med Maria Akraka var inspirerande och intressant. Hon började springa vid 18 års ålder (det finns alltså hopp för dem som börjar sent), men man förstår också att löpningen är en del av generna när hon på ett år tävlat i junior-SM, åkt till Nigeria och fått en coach där och direkt från start börjat springa 6 gånger i veckan. En mängd som jag aldrig skulle rekommendera någon nybörjare. Men hon lyckades och det var fantastiskt att få höra om hennes väg fram med löpningen, disciplinen, målmedvetenheten och det ändå avslappnade förhållningssättet till löpningen. Jag har inte läst hennes bok Den magiska milen, men blev väldigt sugen på det!

Idag springer hon för att få motionen och njuter först när det är gjort medan när hon var uppe i sin elitkarriär tränade stenhårt (kanske också hårdare än dagens elitsatsande?) vilket också kan vara resultatet av att hennes rekord på 800 m inomhus hållits i 16 år och 1500 meters-rekordet från 1992 slogs först förra året.

Dagen avslutades för min del med ett pass Runners Strength, styrketräning för löpare i grupp. Ett pass som gör sig påmind fortfarande två dagar senare. Precis vad jag behövde, och vad alla löpare behöver! (På SATS från januari)bild 1 (10)

