Etiketter

, , , ,

Som ni förstår så sov vi inget vidare den andra natten på Kilimanjaro. Trots att vi sov i underställ, strumpor och med varsin 1.5 liters-flaska med varmt vatten i sovsäcken så frös jag hela natten. Det som jag däremot uppskattade på Kilimanjaro var att dagsljuset fick styra rutinerna. Middagen åt vi runt 17-18 för efter 18 så gick solen ner. Med hjälp av en pannlampa i tälttaket så kunde vi ändå komma i ordning och förbereda väskor och kläder för nästkommande dag. Men kortlek och bok fick vänta till Zanzibar då vi inte vill slösa alltför mycket på batterierna (Tabbe 2 var att bara ta med ett reservset batterier när det hade behövts fler). Istället fick vi krypa ner i varsin sovsäck, småprata och spela ”20 frågor” innan vi somnade, vilket inte var senare än 20-20:30. När solen gick upp vid 6 på morgonen vaknade även vi, varje dag, trots orolig sömn på nätterna.

Den morgonen när vi vaknade hade det fryst på under natten och vi vaknade till att hela ena tältsidan var fuktig och likaså alla grejer på den sidan, vilket var makens sovsäck och hans väska med all packning. Vätskeersättningstabletterna hade smält och spridit ett vitt pulver i hela väskan, reservbatterierna var fuktiga och våra jackor som hade börjat torka till dagen före var återigen fuktiga. Maken var riktigt frustrerad (fullt förståeligt) men tack och lov bjöd denna morgon på klarblå himmel och solens värmande strålar bortom Kilimanjaros topp. IMG_4914

Frukosten kunde ätas ute på picknickfilt och äntligen tinade kroppen upp av solens värme. IMG_4908Gröt, färsk papaya, rostat bröd med olika tillbehör och te, kaffe eller varm choklad till var liksom bara förrätten. Efter detta serverades omelett och korv. Mums!!IMG_4910

Dag 3 skulle innebära en kortare lättare vandring, som inte var lika brant men som ändå innebär lite klättring upp till 3950 meters höjd, för att sedan återvända ner och sova på 3750 meters höjd på Shira Camp II.

Dagens vandring gick över hedar och det var svårt att tro att vi var på ett berg när det snarare liknande milslånga slätter. IMG_1432 IMG_1440 IMG_1443

Vi gick upp till något som kallas för The Cathedral, en höjd som jag förstod också var en topp som tidigt (först?) haft vulkanutbrott och sedan använts som offerplats. Vägen dit var stenig och slingrig och gick längs med en bergsvägg, med stup ner i några hundra meter. Det skulle tydligen vara en vacker utsikt därifrån toppen men då molnen tätnade omkring oss var det så dimmigt att man inte såg längre än ett par meter framåt. Detta var jag dock extremt tacksam för då min höjdrädsla annars hade satt stopp för denna branta bestigning. Jag höll guiden Emanuel i handen hela tiden då det bitvis var för höga kliv för mina korta ben och ofta syntes vägen upp blott som en bergskant utan tydliga partier för fotisättning. Däruppe tog vi en paus för att acklimatisera oss innan vi gav oss av ner igen. Twende!IMG_1449

På toppen av the Cathedral. Fantastisk utsikt, tycker jag. IMG_1452

Huvudvärken som tilltagit på vägen upp släppte på vägen ner men kom åter på väg till Shira Camp II. Nu började det märkas att vi var på hög höjd och det blev tyngre och flåsigare andning. IMG_4918

Lugn bara lugn. Maken spexar. Framför ett stup. Men i alla fall ett par meter framför. IMG_4923IMG_4927IMG_4916Guide Chas, Herr Norrbäck, Guide Emanuel. På dagens vandring blev jag shemedi för guiderna vilket betyder svägerska/svåger på swahili medan maken redan etablerat sig som kaka eller rafiki vilket är broder och motsvarande vän. Swahili blev det mycket av.
IMG_4921 På campet fick vi en välbehövlig och god varm lunch med gurksoppa, någon form av pastaomelett och färsk vattenmelon till dessert. IMG_4930Jag hade rejäl huvudvärk men som släppte efter ett par timmars vila. Då fick dock maken rejäl huvudvärk och blev beordrad vila med tillsyn av guiderna varje timma och jag började här fundera över om det här var början på slutet av vår vandring. IMG_4931 Mår dåligt. Inte så mambo poa. (må bra)IMG_1463Mår sämre. Mambo baia. (må dåligt)

IMG_1468Toaletterna här (i den vitgröna husliknande saken) var tack och lov mycket fräschare än tidigare två dagar då det är småhus (!) med dörrar (!) och porslinsgolv (!) kring hålet i golvet.