Etiketter

, ,

Igår var det återigen dags för träning med IF Linnéa. På schemat stod det snabbdistans. Ett pass som är riktigt jobbigt och som jag verkligen dragit mig för då jag inte vet om jag har vare sig uthållighet eller snabbhet kvar i kroppen efter skadan.

Något som verkligen underlättar då är att springa med en träningskompis som ligger på samma nivå. Jag lyckades få med mig en kompis till passet och visste att det då skulle bli lättare för mig att kunna utmana mig själv det där lilla extra. Springer man i samma tempo har jag på så sätt en person som kan dra mig framåt och så kan vi turas om och kompisen får ta rygg på mig beroende på när man blir trött. if linnéa snabbdistans 4 november

Vi skulle springa 7 km snabbdistans och det kändes alldeles oändligt långt.

Vad är då snabbdistans? 
Snabbdistans innebär att man springer en kortare sträcka än tävlingsdistans med lite lägre fart än tävlingsfart. För milen funkar det ypperligt att springa snabbdistans i 4-8 km. Springer man halvmarathon eller marathon kan distansen vara längre, men inte mer än 60-65 % av distansen på så långa sträckor.

I och med att man håller en lägre fart än på tävling så bör också pulsen vara därefter, men i och med att pulsen är väldigt olika från person till person och beroende på kondition och tröskel så kan det variera mellan 60-90 %. Igår låg min medelpuls på 88 % (175 bpm) av min beräknade (ej mätt) maxpuls. Det var så pass jobbigt att jag gärna inte sade mer än 1-2 stavelser åt gången. Men mot slutet lyckades jag ändå klämma fram en mening.

Här har jag tidigare skrivit om snabbdistans och hur snabbt jag faktiskt sprang då. 

Det var utan tvekan mentalt svårt. Jag känner att, förutom fart och uthållighet behöver jag återigen träna upp mitt pannben. Jag är mer sugen på att ge mig när det börjar bli jobbigt än vad jag var förut. Idag skulle jag inte greja att köra ett snabbdistanspass själv. Men, att ta sig till träningen och genomföra passet i grupp är ett stort steg på vägen. Och gårdagens pass ska jag minnas, det ska vara brytpunkten i min rehabilitering. Jag ska se tillbaka på gårdagens pass och tänka att – shit, vad jag har utvecklats jämfört med november 2014.

Snabbdistans igår:
KM 1 4:16:52 Puls 164bpm
KM 2 4:12:83 173 bpm
KM 3 4:07:90 174 bpm
KM 4 4:16:17 176 bpm
KM 5 4:13:65 178 bpm
KM 6 4:13:55 180 bpm
KM 7 4:04:02 181 bpm

