Etiketter

, ,

Jag har redan julkänsla och mer därtill. Jag vill alltid vara ute i god tid för att maximera julkänslan. Julen för mig förknippar jag med värme, mys, trevligheter, mycket umgänge med nära och kära, ledighet, avkoppling, väldigt mycket harmoni och roligheter. Levande ljus, avkopplande julmusik och mycket god mat när det är som mörkast ute. Därför brukar jag vilja ha julpyntet uppe till 1 december.

Mitt pepparkake-begär har redan börjat och för att både kunna äta kakan och behålla den (dvs. äta mängder av godsaker utan att det påverkar blodsocker, midjemåttet, tänder eller finnar i ansiktet) så har jag experimenterat mig fram till en nyttig sådan variant, som jag kommer ha som mellanmål den kommande veckan (hur lyxigt är inte det!).

För ca 40-45 bollar á 14 g:
2 burkar kikärtor
130 g ekologiskt jordnötssmör (som innehåller 99.3 % jordnötter och inga onödiga tillsatser)
12 dadlar (eller 110 g)
1 skopa vaniljproteinpulver (jag använder whey 100)
1 msk malen kanel
1 msk malen kardemumma
1 msk malen ingefära
1.5 tsk malen nejlika
1/4 dl stevia strö (eller annat kalorifritt sötningsmedel)

Gör såhär: 
Klipp dadlarna till mindre bitar.
Mixa alla ingredienser i matberedaren till en lös massa.
Rulla till bollar eller ställ först i kylskåp i ca 30 minuter för att det ska bli lättare att rulla dem.
Njut till en kopp glögg!
Förvaras i kylskåp i upp till en vecka. pepparkaksbollar pepparkakdegsbollar nyttig pepparkaka nyttiga pepparkakor

Näringsinnehåll räknat på att en boll väger 14 g:
66 kcal per boll
22 % protein
29 % fett
49 % kolhydrater

1 av mina pepparkaksbollar är lika med 3 pepparkakor i vikt, men har ett kaloriinnehåll av ca 2 pepparkakor – och då är det dessutom med bra näringssammansättning från både jordnötssmör, kikärtor och proteinpulver.

Jag har utgått från ett motsvarande recept för bollar med kanelbulle-smak! 

Ps. Då vi gjort lite eljobb hemma på eftermiddagen var köket kolsvart och jag fick sätta mig ändan vid väggen i vårt gästsovrum och sitta där och leka med min matberedare. Men vad gör man inte om man är pepparkakssugen!?

